A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Closed Exhibitions in the Museum of Music History
Erkel workshop
Exhibition on the 175th Anniversary of the National Anthem’s Musical Setting
Exhibition in the 2th room of the Museum of Music History
Curator: Katalin KIM
TEMPORARY EXHIBITION
The exhibition is open: From 12 June 2019 to March 2020 EXTENDED to 26 October 2020
Compositional workshops, involving the collaboration of multiple authors, were traditionally inherent part of the 19th-century music-theatre practice. The ensemble of the Hungarian Theatre of Pest (opened in 1837 and becoming the National Theatre in 1840), the direction of which was taken over by Ferenc Erkel as conductor in 1838, inherited this tradition from the era of itinerant companies. Our exhibition gives an insight, too, into the compositional workshop operated by Erkel, the creator of Hungarian national opera. With the exception of Hunyadi László (1844), a certain amount of joint work can be discovered in the autograph scores of each of Erkel’s operas. Our exhibition, however, focuses on the National Theatre’s 1844 competition for the musical setting of Ferenc Kölcsey’s poem Hymnus, which was won by Ferenc Erkel. The rich source material of the Hymnusz’ musical variants speaks for itself. It was not seen as a relic, but as a powerful symbol that was re-used and re-shaped – Erkel himself did the same in his operas (Erzsébet, Dózsa György). The name Erkel Workshop which appears in the title of the exhibition also refers to group of musicians of the National Theater, which was led by the conductor-composer for more than three decades. Departing from the context of the National Theatre, the exhibition presents the canonization of Erkel’s award-winning musical setting and its codification as Hungary’s National Anthem. Based on the Hymnusz’ recently explored sources from the National Theatre and the Opera House, we present the layer closest to Erkel Ferenc of its performance practice. At the same time, the broader context appears as well: on the one hand, we can see the most important sources of the tradition outside the National Theatre and the documents of major performances from one and a half hundred years up to the codification in 1989. On the other hand, a number of different pieces are presented that served as anthems simultaneously with the Hymnusz’ canonization and which also originate from the institutions of the Hungarian musical theatre (Rákóczi March, Hunnia nyög letiporva…, Szózat [Summons], Meghalt a cselszövő).
Curator: KIM Katalin
Staff: BÉKÉSSY Lili, ELEK Martin, GUSZTIN Rudolf, HORVÁTH Pál, MURVAI-BŐKE Gabriella, NÉMETH István csaba, RISKÓ Kata, TÓTH Emese, VIZINGER Zsolt
Visual design: KIM Attila
Editor: KUKÁR Manó
Graohic desing: VIZINGER Zsolt
From the Museum of Music History: BARANYI Anna, BORZ Zsófia, GERŐ Péter, HAJSZ Viktor
Execution: Print Wizard kft.
Sponsors:
MTA BTK Zenetuodmányi Intézet, Nemzeti Kulturális Alap, OTKA, Országos Széchenyi Könyvtár, Magyar Nemzeti Múzeum, Pest Megyei Levéltár, Magyar Állami Operaház
Pictures of the opening ceremony:
Photo: SZIGETI Tamás / HAS
Pictures of the exhibition: