A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
Closed Exhibitions in the Museum of Music History
Centenary of Pál Sáránszky and István Kónya violin makers
Exhibition in the 5th room of the Museum of Music History
Curator: Anna BARANYI
TEMPORARY EXHIBITION
The exhibition is open: From 13 December 2019 to 1 October 2020 EXTENDED to 18 January 2021
Pál Sáránszky (Pilis, 1919 – Budapest, 2000) began to study in 1932 at Jeromos Cigl, a disciple of Pál Pilát. He was released in 1937 by János Spiegel, himself a disciple of Pilát. Until 1940 he was an assistant at the workshop of László Reményi. 1940–1946 he served in the military and was taken war prisoner. 1946–1950 he worked again in Reményi’s workshop. In 1950, when the Hungarian state unified the activity of instrument makers, Sáránszky became the head of the department for plucked instruments. In 1957 he became independent – he took over the workshop from Pál Pilát’s widow in exchange of a maintenance contract. He passed his master’s exam in 1960, and in 1994 he became Golden Master Craftsman Violin Maker. He received many awards at exhibitions of instruments.
István Kónya (Felsőgalla, 1919 – Baj, 1999) began to build musical instruments by himself. Artists of the Tátrai String Quartet have noticed his works. Later, at the proposal of Yehudi Menuhin, he studied at the International Violin Makers’ School of Cremona (1964–1968). He graduated with a gold medal diploma and the Museum of the school in Cremona still keeps several musical instruments made by him. Then he returned to Tata (Hungary) where he worked for the rest of his life. A great admirer of Cremona’s masters, he made copies of Stradivari’s “Hellier” violin. In 1995, the Association of Hungarian Musical Instrument Makers awarded him the title of Golden Master Craftsman Violin Maker; in addition he also received numerous domestic and international awards and honours.
Curator: BARANYI Anna
Contributors: BORZ Zsófia
On loan from: BAKI Róbert, BLASZAUER Róbert,
FÖLDESI Lajos, HOLLÓ Bence, KÓNYA Lajos, Museum of Music History
SPONSORS:
Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet
Magyar Hangszerész Szövetség Közhasznú Egyesület
Pictures of the opening ceremony and the exhibition: