Elöljáróban • Az intézményes zeneoktatás kezdetei – a Nemzeti Zenede és a Zeneakadémia • Hangszeres mesteriskolák a Zeneakadémián • A kamarazene-oktatás hagyományai • A budapesti operajátszás • Karmesterek, zenekarok • Új terület: a régizenejáték • A kortárs zene interpretációja: előadó szerzők és ihlető előadók • Napjaink zeneélete és előadóművészete • Válogatott bibliográfia
A magyar zenei előadóművészet a  19. században kezdett önálló vonulatot képezni a magyar zenei életben, egyrészt  meghatározó muzsikusok, másrészt pedig az ő hatásukra létrejött intézmények  által. Erkel Ferenc és Liszt Ferenc személyében két olyan vezéregyéniség  jellemzi e korszakot, akik előadóművészként – zongoraművészként, karmesterként –  és tanárként is lefektették az alapjait a mai magyar zenei életet is  meghatározó zenei intézményeknek: 1837-ben a későbbi Nemzeti Színház, 1853-ban  a Filharmóniai Társaság, 1875-ben a Zeneakadémia, majd 1884-ben az Operaház alapításában  mindketten aktívan részt vettek. Erkel elsősorban zongoraművészként és karmesterként,  Liszt Ferenc pedig eleinte hazajáró virtuózként, majd idős korában, idejének  egyharmadát Budapesten töltve zongoratanárként és karmesterként gazdagította a  magyar zenei életet. A kettejük vezetése alatt elindított budapesti  Zeneakadémia máig képezi a tehetséges zenészeket, tehát a tradíció él, noha a  keretek változtak.
  A 20. század természetesen sokat  hozzátett a 19. században kialakult intézményrendszerhez. Az egyik nóvum a  Magyar Rádió volt, amely megnyitásától (1925. december 1.) kezdve sugárzott zenei  műsorokat, fellépési lehetőséget biztosítva a tehetséges fiataloknak, befutott  művészeknek. Opera- és hangverseny-közvetítésekkel, rendszeres zenekritikai  műsorral (Új Zenei Újság) szolgálta a magyar zenehallgató közönséget, valamint  – különösen az 1970-es években – a kortárs zene népszerűsítésének egyik  legfontosabb fórumává lépett elő.
  A 20. században alapították meg továbbá  a zenei versenyeket, az elsőt 1933-ban rendezték, Liszt Ferenc emlékére, budapesti  nemzetközi zenei verseny néven. Ezt számos további, különböző kategóriákban  meghirdetett verseny követte. Napjainkban már sok évtizedes hagyományra  tekinthetnek vissza a Magyar Rádió, valamint a Filharmónia által  szervezett országos és nemzetközi versenyek, amelyek számos fiatal előadóművész és  kamaraegyüttes pályájának indulását segítették.
  A zenei előadóművészet  vizsgálatakor nem feledkezhetünk meg a 19. és 20. század fordulójának egyik  jelentős technikai újításáról, a hangrögzítésről. Bár Thomas Alva Edison a  fonográfot még elsősorban irodai – diktafon – funkcióra szánta, a Pathé testvérek  és Emil Berliner hamar rájöttek, hogy a hangrögzítés a szórakoztatóipar  szolgálatába is állítható, ez nyitotta meg a kaput a 20. század küszöbén az  első komolyzenei hanglemez-felvételek előtt is. A komolyzenei hangfelvételek –  akárcsak napjainkban – a lemezpiacnak csak töredékét tették ki, mégis  elmondható, hogy 1903-ban rögzítették az első, megközelítőleg teljes opera  (Verdi: Ernani), 1906-ban már szinte  az összes nagy énekes hangjáról készült hangfelvétel, 1913-ban pedig elkészült  az első teljes szimfónia lemezfelvétele (Beethoven: 5. szimfónia, Artur Nikisch vezényletével). Magyarország – az  Osztrák-Magyar Monarchiában betöltött szerepének köszönhetően – a hangrögzítés  első éveiben világviszonylatban is az élmezőnybe tartozott. A nagyobb külföldi  lemezcégek (The Gramophone Company, Columbia Records, Pathé, Favorite, Dacapo  stb.) sorra nyitották budapesti képviseleteiket, 1907-ben magyar szabadalomként  jelent meg az első, tölcsér nélküli gramofon (Eufon), majd 1908-ban megalakult  az Első Magyar Hanglemezgyár, amelyről elmondható, hogy a lemezgyártás minden  fázisát egymaga tudta végezni. A hangrögzítésnek köszönhetjük, hogy már a 20.  század első éveiből fennmaradtak hangfelvételek a legnagyobb magyar előadóművészektől.
  Az első világháború és az azt  követő trianoni döntés törést jelentett a magyar hangrögzítés történetében is. 1925-ben  tudott csak újra elindulni a hazai hanglemez-gyártás, amely már a következő  évtől átállt a mikrofon feltalálásával lehetővé vált elektromos felvételi  eljárásra. A két világháború közti magyar hanglemez-gyártás továbbra is a  külföldi cégek magyar képviseleteinek a főszereplésével zajlott; magyar  vállalkozásként csak a Radiola hanglemezgyár működött, e cég komolyzenei lemezein többek  között Zathureczky Ede és Pataky Kálmán felvételeivel találkozhatunk. Jelentős  továbbá az Eternola Edison Bell lemezmárka komolyzenei repertoárja (pl.  Dohnányi Ernő és Kentner Lajos hangfelvételei). A  korszak zenetörténeti jelentőségű magyar hanglemez-felvételei közül feltétlenül  megemlítendő a Bartók, Kodály és Lajtha nevével fémjelzett, 1928-as His  Master’s Voice hanglemezek sorozata, valamint a Kelen Péter Pál lemezcége által  kiadott Patria-sorozat.
  A második  világháború utáni években kezdte tevékenységét a Tonalit lemezcég, amely a  világháború után államosított formában, a magyar hanglemezpiac egyedüli  résztvevőjeként Magyar Hanglemezgyártó Vállalat néven (Qualiton, majd  Hungaroton néven) folytatta tevékenységét több évtizeden keresztül. Az  LP-korszakban monopolhelyzetben lévő Hungaroton számos díjnyertes kiadványával  nemzetközi elismerést is szerzett nemcsak saját magának, hanem a magyar  előadóművészetnek és a magyar zeneszerzőknek is. Csak az 1980-as évektől  jelentkezett néhány konkurens lemezkiadó a magyar zenei életben, viszont az  1990-es évek elején beköszöntő CD-korszakban a lemeztörténet – egyelőre –  szinte követhetetlennek tűnik. Néhány nagy, nagyrészt külföldi kiadó mellett  számtalan kisebb cég – akár maga az előadóművész – ad ki CD-t ma  Magyarországon.
Magyarország legrégebbi,  szervezett zeneoktatási intézménye az 1836-ban létrejött Pest-Budai  Hangászegyesülethez kötődik. Ennek énekiskolája 1840-ben alakult meg Mátray  Gábor vezetésével; a kezdetben pénzügyileg külön kezelt, ám később összevont  két intézmény 1867-től Nemzeti Zenede néven folytatta működését. A Zenede  vállalta magára a 19. századi műkedvelő és hivatásos zenészképzést, amely  vállalásnak 1918-ig megszakítások nélkül tett eleget, számos kiváló muzsikust  adva a magyar és nemzetközi zenei életnek – ott tanult többek között Auer  Lipót, Benkő Henrik, Ferencsik János, Kerner István, Komor Vilmos, Krammer  Teréz és Kresz Géza. A Zenedében kezdte, majd a Zeneakadémián folytatta tanulmányait  például Bächer Mihály, Faragó György, Hubay Jenő, Koréh Endre, Reiner Frigyes  és Szendy Árpád. Úttörő kezdeményezésének bizonyult az 1921–1922-es tanévben  bevezetett „históriai hangversenyek” sorozat, amely a preklasszikus zeneművek  korhű igényű megszólaltatásának egyik első magyarországi példájaként említhető.  A Nemzeti Zenede több szerkezeti átalakítás után, 1948-tól konzervatóriummá  átszervezve folytatta működését, jelenlegi utódja a Bartók Béla Zeneművészeti  Szakközépiskola és Gimnázium, ahol több mint húsz tanszakon folyik a középfokú  zenei képzés, ez az intézmény egyben a Zeneakadémia gyakorlóiskolája is.
  Az 1875-ben  alapított budapesti Zeneakadémia a magyar zenei képzés fellegvára, az egyetlen  zeneművészeti felsőoktatási intézmény, amely elmondhatja magáról, hogy Liszt  Ferenc alapította – az intézmény 1925-ben, fennállásának ötvenedik évfordulóján  vette fel alapítójának nevét. Alapításakor öt tanárral és harmincnyolc növendékkel  kezdte meg működését, azonban már négy év múlva új épületbe költözhetett (ez a  mai „Régi Zeneakadémia”). 1907-ben készült el az impozáns Liszt Ferenc téri  épület, majd bő száz év múlva, 2011-ben nyitotta meg kapuit az ekkor már Liszt  Ferenc Zeneművészeti Egyetem néven működő intézmény új, Ligeti Györgyről  elnevezett épülete a Wesselényi 52. szám alatt. A Zeneakadémia mai képzési  rendszere a rendkívüli tehetségek előkészítő tagozatától a – klasszikus, jazz, egyházzenei,  régizenei és népzenei – egyetemi rendszeren át egészen a doktori iskoláig (DLA  és PhD) terjed, így a magyar zenei élet, zeneoktatás egészét lefedi.
A magyar hangszeres képzésre a  Zeneakadémia központi jelentőségéből adódóan a családfarendszer jellemző. A  képzeletbeli tanár–diák-családfa kiindulópontja egy-egy nagy tekintélyű mester,  aki hangszeres előadóként és – növendékei által – tanárként is maradandót  alkotott. Ezek a mesterek a 20. század második feléig gyakran zeneszerzők is  voltak: Liszt Ferenc, Hubay Jenő, Popper Dávid, Weiner Leó, Kurtág György,  Mihály András, illetve az új zongorista generáció – bár szintén Liszttől  eredeztethető – mestere, Kadosa Pál. A sokat emlegetett Liszt-családfa  elsősorban Thomán István növendékein (Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Székely  Arnold) keresztül ágazott tovább.
  Kérdés  persze, hogy mennyiben jellemzi az egyes művészt vagy tanárt az, hogy milyen híresek  lettek a növendékei. Dohnányi tanítványai között számos világhírű  zongoraművészt találunk (Anda Géza, Cziffra György, Faragó  György, Fischer Annie, Földes Andor, Petri Endre, Solymos Péter és Zempléni  Kornél), míg Bartókon keresztül kevesebb híres zongorista (Sándor György,  Hernádi Lajos, utóbbi növendékeiként Vásáry Tamás és Frankl Péter) vihette  tovább Liszt örökségét. A harmadik fontos Thomán-növendék, Székely Arnold  látszólag még kevesebb híres növendéket adott a 20. századnak, azonban köztük  van az a Kadosa Pál, aki az 1960-as évek végén pályára került nagy  magyar zongorista generáció tagjait (Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Jandó Jenő,  Schiff András és sokan mások) szinte kivétel nélkül tanította. A  Kadosa-mesteriskola sikere ugyanakkor legalább ennyire köszönhető a két –  egykor szintén Kadosa-növendék – tanársegédnek: Kurtág Györgynek és Rados  Ferencnek, kettejük mesterkurzusai a mai napig is zenészek tömegeit vonzzák  szerte a világban. Ennek a családfarendszernek köszönhetően valamilyen úton  szinte minden mai magyar zongorista Liszt leszármazottjának vallhatja magát.
  További kérdés,  ki mit vett át mesterétől, illetve a sokadik generáció mit őrzött meg Liszt  örökségéből. A saját otthonában tanító Liszt – leginkább a mai  mesterkurzusokhoz hasonlító – módszerét számos Liszt-növendék leírásából  ismerjük. Egyrészt a csoportos oktatás, másrészt a mesteriskolai felfogás – a  növendék játéka után a „mester” előjátssza, „hogyan kell” interpretálni a művet  – több 20. századi magyar zongorista tanítási módszerére is jellemző lett. A  magyar zongoraművészek további közös vonása a magyar zenei anyanyelvből adódik:  bár mindegyik zongoristának van egy – vagy több – kedvelt zenetörténeti  területe, amelyben különösen otthon érzi magát – például Kocsis Zoltán esetében  Beethoven, Debussy valamint a kortárs zene, Ránki Dezső számára a romantikus  zongoramuzsika, Jandó Jenőnek Liszt, Schiff Andrásnak pedig Bach és a bécsi  klasszikus zene –, mégis mind magáénak érzi Bartók művészetét. Ez a vonulat a  század első felében Sándor György, Földes Andor és Anda Géza szinte misszióként  végzett Bartók-interpretációjával kezdődött, és még az olyan virtuózokat is  megérintette, mint Cziffra György, aki külföldre távozása előtti utolsó  budapesti koncertjén (1956. október 22.) Bartók 2. zongoraversenyét játszotta.
  Hasonlókat  mondhatunk a magyar hegedűs képzésről is. A családfa alapítója ezúttal Hubay  Jenő, akinek édesapja, Huber Károly indította el az 1884–1885-ös  tanévben a hegedű tanszakot a Zeneakadémián. Hubay a brüsszeli konzervatóriumot  hagyta el a budapesti Zeneakadémia hegedűtanári állásáért, amely döntése  hosszútávon meghatározta nemcsak a hazai vonósképzést, hanem a magyar zenei  élet egészét is. Haláláig a Zeneakadémián tanított, később a Zeneakadémia  igazgatója, az intézmény zenekarának karmestere lett. Növendékeit saját  palotájában rendezett zenedélutánjain vezette be a magyar zenei életbe. Számos  világhírű hegedűművész indult az ő osztályából, köztük Szigeti József, Vecsey  Ferenc, az Arányi testvérek (Jelly és Adila), Waldbauer Imre, Székely Zoltán,  Gertler Endre, Telmányi Emil, Végh Sándor és Zathureczky Ede. Utóbbi növendékei  között találjuk a 20. század második felének két rendkívül fontos magyar  hegedűtanárát: az elsősorban külföldön működő Pauk Györgyöt, illetve Kovács  Dénest, a Zeneakadémia hegedűtanárát és rektorát. Az ő örökségét vette át Perényi  Eszter, aki napjaink számos fiatal hegedűművészének mestere.
  A  zongoraművészeknél már tárgyalt Bartók-örökség a hegedűsöknél is érződik. Az  Arányi Jelly által bemutatott két hegedű–zongora-szonáta talán kevésbé, de a  Szigeti Józsefnek és Székely Zoltánnak írt két hegedűrapszódia, továbbá a  Székelynek írott Hegedűverseny – amelynek ősbemutatóján készült hangfelvétel  fontos dokumentuma a Bartók-interpretációnak – a század második felének  standard repertoárdarabjai, a magyar hegedűművészek megkerülhetetlen  műsorszámai.
  A  Zeneakadémia gordonka tanszakát 1886-ban megalapító és azt haláláig vezető  Popper Dávid szintén számos tehetséges növendéken keresztül  hagyományozta művészetét a 20. századra. Növendéke volt Kerpely Jenő – Kodály Szólószonátájának és cselló–zongora-szonátájának első  előadója –, Starker János és Banda Ede  tanára. Mindkét  utóbbi művész további csellista generációkat nevelt, Starker osztályából került  ki Perényi Miklós, aki napjaink legjobb csellóművészeinek a sorába  tartozik. A zeneakadémiai csellóoktatás családfájának későbbi ágát indította  Friss Antal, akinek növendékei közül ma is a Zeneakadémia tanára  Mező László és Onczay Csaba.
Az, hogy a magyar kamarazenei  oktatás világhírű muzsikusokat adott mind a magyar, mind a nemzetközi zenei  életnek, számos kitűnő művész- és tanáregyéniségnek köszönhető: Weiner Leó,  Mihály András, Rados Ferenc, Kurtág György ennek az iskolának a mesterei. A Hubay  Jenő és Popper Dávid nevével fémjelzett vonósnégyes, majd az annak mintájára  szerveződött Waldbauer-Kerpely kvartett (1909) volt az első két, huzamos ideig együtt  dolgozó formáció. Weiner Leó tanári munkájának első nagy eredményeként alakult  meg 1919-ben a Léner Vonósnégyes, később Végh Sándor 1935-ben alakított első  vonósnégyese – az 1938-tól Székely Zoltán által vezetett Magyar Vonósnégyes –,  a második, 1940-ben alakított Végh Kvartett, a Tátrai Vonósnégyes (1946) és a  Bartók Vonósnégyes (1957) is mesterének vallhatta Weinert. Weiner halála után  Mihály András folytatta a vonósnégyesek képzését, az ő idejében indult  vonósnégyesek között találjuk a Kodály Vonósnégyest (1966), az Éder Kvartettet (1974),  a Takács Quartettet (1975) és a Keller Vonósnégyest (1986). A Bartók, Kodály,  Keller és Takács Kvartettek többé-kevésbé átalakulva ugyan, de napjainkban is  működnek.
  A magyarországi vonósnégyesek  éppen a kiváló tanáregyéniségek – köztük a zeneszerző Weiner, Kurtág és Mihály  András – jóvoltából játékuk karakteres határozottságával, a zenei struktúra  világos megmutatásával, a zenemű belső folyamatainak pontos megragadásával tűnnek  ki. A tanárok mellett ösztönzőleg hatnak az együttesek formálására a  Zeneakadémia hagyományosnak mondható Weiner-versenyei is. Napjaink egyre inkább  zsugorodó kamarazenei koncertéletében nagy szükség van e külföldi és hazai  kamarazenei versenyekre és az azokon sikeres kvartettekre ahhoz, hogy a  kamarazene rangja és helye megmaradhasson.
  A vonósnégyesen kívül azonban nagyon  ritkán találunk állandó magyar kamaraegyütteseket. Az elismert külföldi zongorás  triók (Beaux Arts Trio, Florestan Trio, Parnassus Trio stb.) mintája nem tud  ösztönzőleg hatni az itthoni muzsikusokra. Ez ugyanakkor nem csak a muzsikusok,  hanem a koncertszervezők és a közönség felelőssége is: a 20. század  tapasztalatai alapján sajnos elmondható, a magyarországi koncertélet nem tud  eltartani egy állandó zongorás kamaraegyüttest. Pedig nem lennénk híján remek  kezdeményezéseknek: Frankl Péter és Pauk György az 1957-es müncheni ARD-verseny  kamarazenei győztesei  voltak, utóbbi  hegedűművész Berkes Kálmánnal és Jandó Jenővel közös Bartók-CD-jét 1995-ben Grammy-díjra jelölték. A  Hungaroton kamarazenei lemezsorozatai (Bächer Mihály és Kovács Dénes, valamint  Csaba Péter és Kocsis Zoltán szonátafelvételei, vagy a Brahms zongorás  kamarazenéjét felvonultató LP-sorozat) jól reprezentálják a magyarországi  kamarazene színvonalát a 20. század második felében. Napjaink zongorás  kamarazenei koncertjein mégis inkább egy-egy alkalomra összeállt együtteseket  hallhatunk, jóval ritkábbnak mondható az olyan hosszútávú közös munka, mint  Szabadi Vilmos és Gulyás Márta vagy az Egri–Pertis Duó (Egri Mónika és Pertis  Attila) több évtizede tartó kamarazenélése.
  Ahogy a  nemzetközi zenei világban, úgy Magyarországon is viszonylag későn, a 20. század  folyamán kezdtek önálló koncerthangszerré válni a fúvós hangszerek. A szólistaként  is érvényesülni képes előadók – a viszonylag szűkebb 20. század előtti  repertoár sajátosságainak köszönhetően – részben az átiratok, valamint  többnyire a kortárszene előadóiként válhattak sikeressé. A rendkívül magas  színvonalú magyarországi fúvós hangszeres képzésnek köszönhetően a sikeresebb  előadók csoportokba tudtak szerveződni, így – megint csak a repertoárral  kölcsönhatásban – eleinte fúvósötösök (Budapesti Fúvósötös, 1947; Magyar  Fúvósötös, 1961), majd rézfúvós együttesek (Modern Rézfúvós Együttes, 1974;  Ewald Kvintett, 1996; Corpus Harsonakvartett, 2001) alakultak Magyarországon.
1837-ben nyitotta meg kapuit a  Magyar Színház, később Nemzeti Színház, melynek első operai karmestere Erkel  Ferenc volt. A magyar nyelvű operajátszáshoz nélkülözhetetlen hazai énekesek  utánpótlásáról eleinte a Nemzeti Színház 1865-ben megalapított Színésziskolájának  (Színitanoda) operai tagozata gondoskodott. A Zeneakadémia ének tanszakának 1882-es  elindulása után hamar szükségessé vált a két képzés összehangolása, ez meg is  valósult 1887-ben, amikor Mihalovich Ödön személyében a két tanintézmény közös  igazgatás alá került. A két iskola későbbi szétválása (1893) után az operai  képzés végérvényesen átkerült a Zeneakadémiára, ahol az új épületben már saját  operaszínpadon gyakorolhattak az operai tanfolyam növendékei. A Zeneakadémia  első énektanárai Pauli Rikhárd és Passy-Cornet Adél voltak, hozzájuk  csatlakozott később az Operaház több kiváló énekese.
  A Nemzeti  Színházból 1884-ben kivált annak operai együttese, ekkor nyitotta meg kapuit a  Sugár úton (ma: Andrássy út) a Magyar Királyi Operaház, harmincnégy szerződtetett  magánénekessel. A repertoár gerincét – Erkel Ferenc két híres operája, a  Hunyadi László és a Bánk bán mellett mellett – a 20. század első éveiben Wagner  és Puccini művei alkották. A Trisztán és  Izolda megkésett, valamint a Tosca,  a Bohémélet és a Pillangókisasszony az ősbemutatót alig néhány évvel követő  magyarországi bemutatója, valamint számos kiváló énekes jelenléte 1907-re  Budapest leglátogatottabb színházává tette az Operaházat. A bemutatók sorát A nyugat lánya, majd az Elektra, a Salome és a Rózsalovag hasonlóan naprakész repertoárra vétele folytatta. Az általános operai  repertoárból az orosz művek késtek talán a legtöbbet Budapesten. Az Operaház első  orosz bemutatója az Anyegin volt  1901-ben, a Borisz Godunov azonban  1913-ban még nem aratott sikert. A két világháború között a Borisz Godunov felújítása és a Hovanscsina, valamint a Pikk dáma operaházi bemutatója hozta meg  az orosz operák népszerűségét. Nyilvánvalóan politikai okokra vezethető vissza,  hogy a második világháború utáni években szinte nem telt el operaházi szezon  orosz mű bemutatója vagy felújítása nélkül. A hazai operaélet frissessége  azonban a 20. század második felében mérséklődött: a nyolcvanas évektől kezdve  egyre kevesebb bemutatót láthatott a budapesti közönség az Operaházban, a  kortárs művek pedig a századelőhöz viszonyítva jóval nagyobb késéssel érkeztek  meg Budapestre – ha egyáltalán megérkeztek.
  Az első  világháborút megelőző évek kiemelkedő magyar énekművészei között találunk még  magánúton – gyakran külföldön – képzett énekeseket (Környei Béla, Szamosi Elza,  Arányi Dezső, Ney Dávid), kisebb budapesti zenei intézményben tanult  énekművészeket (Krammer Teréz) és a Zeneakadémiáról kikerült előadókat (Takáts  Mihály, Beck Vilmos, Sándor Erzsi), de szerződtetett külföldi énekesek – főleg  tenorok – is szép számmal szerepeltek az Operaház színpadán (Italia Vasquez,  Karel Burian, Georg Anthes. A karmesteri pulpitust is váltakozva foglalták el  magyar és külföldi művészek. A 19. század végén Gustav Mahler, majd a 20.  század közepén Otto Klemperer személyében világhírű dirigensek is álltak az  intézmény élén, mindketten sokat tettek a magyarországi Wagner- és  Mozart-előadások kimagasló színvonaláért. A budapestre szerződött olasz  karmesterek – a tízes években Egisto Tango, majd később Lamberto Gardelli –  jelenléte ugyanakkor élénk Verdi-reneszánszt eredményezett. Velük párhuzamosan  működtek az Operaház nevesebb magyar dirigensei: a századelőn Kerner István és  Márkus Dezső – előbbi a Filharmóniai Társaság, utóbbi a Népopera karmester–igazgatójaként  is ismert –, később Ferencsik János, Kórodi András, Lukács Ervin és Kovács  János.
  A két  világháború közti énekes generáció nagyjai elsősorban a Zeneakadémia növendékei  közül kerültek ki, ekkoriban Georg Anthes, Maleczky Bianka, Székelyhidy Ferenc  operaházi művészek, valamint Sík József és Szabados Béla személyének  köszönhetően világviszonylatban is jelentős énekoktatás zajlott Budapesten. A  máig tartó ismertség – világhír – mégis csak keveseknek adatott meg, elsősorban  azoknak, akik hosszabb-rövidebb időre külföldre szerződtek (Németh Mária,  Pataky Kálmán, Anday Piroska, később Svéd Sándor, Koréh Endre, Kónya Sándor,  Hamari Júlia, Sass Sylvia, Polgár László, Rost Andrea, Marton Éva, Perencz Béla  és mások). Pedig az itthon maradt énekesek között is találunk kiváló  előadóművészeket (Basilides Mária, Palló Imre, Sándor Erzsi, Gyurkovics Mária, Rösler  Endre, Radnai György, Simándy József, Réti József, Ilosfalvy Róbert, Melis  György, László Margit, Házy Erzsébet stb.).
  A  magyarországi operajátszás vizsgálata természetesen nem korlátozódhat a  budapesti operaházra. Nem feledkezhetünk el a vidéki színházak – elsősorban Szeged,  Miskolc, Pécs és Debrecen – operatársulatairól sem. 1931-ben rendezték meg  először a Szegedi Szabadtéri Játékokat, amely – egy húszéves periódust  leszámítva – napjainkban is működik. Az ezredforduló óta pedig színvonalas  operafesztivált rendez évente Miskolc, műsorát rendszerint Bartókhoz igazítva.  Szólnunk kell továbbá Budapest látszólag kisebb jelentőségű dalszínházairól is.  A Népszínház csődbejutását követő egy évben Máder Rezső próbálta életben  tartani az intézményt, létrehozva az első magyar népoperai jellegű színházat. A  Népszínház–Vígopera mindössze egy szezont ért meg, azonban ez idő alatt még  magyarországi bemutatót is tartott: Domenico Monleone Parasztbecsületét tűzte műsorra, Turiddu szerepében Környei Bélával;  ezt a művet kizárólag ez a színház játszotta Budapesten. Az 1911-ben alapított Népopera  (később Városi Színház, majd Erkel Színház) első éveiben alacsony helyárakkal,  rangos vendégjátékokkal és nem utolsósorban a Parsifal magyarországi bemutatójával riválisa tudott lenni az  Operaháznak. A két budapesti dalszínház története a 20. század során többször  is összefonódott: 1921-től három évadon át, majd 1951-től 2007-ig, illetve 2012  őszétől újra az Operaház felügyelete alatt működik együtt a két intézmény.
  A második  világháború ideje alatt az Operaház együtteséből kiválni kényszerült énekesek a  budapesti operajátszás akkori harmadik társulatában, az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési  Egyesület) művészakciójának keretén belül folytathatták előadóművészi  munkájukat. 1939-től az OMIKE a Pesti Izraelita Hitközség Wesselényi  utcai Goldmark-termében  rendszeres színházi és operaelőadásokat tartott. Az operatagozat karmestereként  lépett itt fel Somogyi László, Fischer  Sándor és Weiner László, énekesként  pedig többek között Ladányi  Ilona, Relle Gabriella, Ernster Dezső és ifj. Ney Dávid.
  Az önálló  dal- és oratóriuméneklés nem igazán tudott gyökeret verni a magyar zenei  életben, annak ellenére sem, hogy az 1908–1909-es tanévben a Zeneakadémián, a  már meglévő operai tanfolyam alternatívájaként elindult a hangverseny-ének  tanfolyam. A budapesti oratórium- és dal-hangversenyeken mégis elsősorban az  operaénekesek szerepeltek nagy sikerrel a század folyamán. Napjainkban a dal  intim műfaja a kamarazenével együtt egyre kevesebb teret kap a  hangversenyéletben.
A magyar karmesterek történetében  még inkább jellemző az énekesek esetében már felvázolt probléma, ami az egész  20. századi magyar zenei életet behálózza: az itthon maradás és a származás  kérdése. Mint az Operaház esetében láthattuk, a századelő magyar zenei életében  egyaránt jelen voltak külföldi és magyar karmesterek. Reiner Frigyes példája új  korszak kezdetét jelezte: Thomán, Bartók és Koessler növendéke volt a  Zeneakadémián, majd a Népopera első operai karmestereként indult pályáján, fiatalkori,  magyarországi korszakának kimagasló jelentőségű eseményeként értékelhető a Parsifal általa vezényelt magyarországi  bemutatója (1914). Az első világháború alatt Drezdába szerződött, ahonnan Amerikába  vezetett az útja, a Chicagói Szimfonikusok karmestereként a zenekar  történetének egyik legfényesebb korszakát teremtette meg. Reinerhez hasonlóan  számos magyar karmester külföldön lett világhírű, köztük Széll György, Ormándy  Jenő, Doráti Antal, Solti György, Fricsay Ferenc és Kertész István. A két  világháború között Dohnányi Ernő és Hubay Jenő, később Ferencsik János, Lehel  György és az Operaház már említett karmesterei vezették a budapesti szimfonikus  zenekari hangversenyeket, míg később a Zeneakadémia zenekarából Simon Albert formált hanglemez-felvételekre  is méltónak talált együttest. Külföldi tanulmányok és pályakezdés után tért  haza Fischer Ádám és Fischer Iván, napjaink két jeles karmester-egyénisége. A külföldi  művészekhez hasonlóan magyar előadók körében is gyakori, hogy hangszeresként  már komoly sikereket elért muzsikusok a karmesteri pályán is maradandót  alkotnak; Vásáry Tamás, Kocsis Zoltán, Keller András, Rácz Zoltán és  Takács-Nagy Gábor, valamint külföldön Schiff András és a Salzburgi Mozarteum Zenekarának  egykori világhírű karnagya, Végh Sándor méltó magyar képviselői ennek a  törekvésnek.
  A magyar  zenekarok között a Filharmóniai Társaságé tekinthet vissza a legnagyobb múltra,  1853-ban alapították. A zenekar élén másfél százados történelme során mindössze  kilenc elnök-karnagy állt: Erkel Ferenc, Erkel Sándor, Kerner István, Dohnányi  Ernő, Ferencsik János, Kórodi András, Erich Bergel és Rico Saccani, valamint  2011 februárja óta Győriványi Ráth György. Az 1923-ban megalakult  Székesfővárosi Zenekart Fricsay Ferenc és Somogyi László után, 1952-től – már  Állami Hangversenyzenekarként – Ferencsik János vezette évtizedeken át. Az  együttes ma Nemzeti Filharmonikus Zenekar néven működik, vezető karmestere pedig  Kocsis Zoltán; az ő vezetésével olyan rangos produkciókat mutatott be az  együttes, mint például Arnold Schoenberg – Kocsis Zoltán által befejezett – Mózes és Áron című operájának előadása,  Richard Strauss Magyarországon még nem játszott operáinak hangversenytermi  előadása, illetve napjainkban is készül közreműködésükkel az új  Bartók-összkiadás (Bartók Új Sorozat). A Magyar Rádió zenekarát 1943-ban alapította  Dohnányi Ernő, harminc muzsikussal, majd 1945-ben Ferencsik János hívta újra  életre a már ötventagú együttest. A zenekar későbbi karmesterei közül Lehel  György nagy érdemeket szerzett a kortárs zene propagálása terén: negyvenhárom  esztendőt töltött a Magyar Rádió szolgálatában, harminckilenc éve alatt  ötvennyolc magyar zeneszerző mintegy kétszázhúsz alkotását mutatta be a rádiózenekar  élén.
  Az 1983-ban Kocsis  Zoltán és Fischer Iván által alapított Budapesti Fesztiválzenekar napjaink  hangversenyéletének szintén fontosabb tényezője. Kezdetben – amint a neve is  mutatja – csak alkalmi, ünnepi produkciókkal kívánták színesíteni a magyar  zenei életet, rövidesen azonban állandó együttessé váltak. Rendkívül magas  színvonalú előadásaikkal egészséges versenyhelyzetet teremtettek a magyar  zenekari életben, amivel leginkább a közönség járt jól. A Budapesti  Fesztiválzenekart eredményességét jelzi, hogy 2007-ben a brit Gramophone zenei  szaklap nemzetközi kritikusgárdája a világ tíz vezető szimfonikus zenekara közé  választotta. Fischer Iván és testvére, Ádám más módon is szorgalmazza, hogy  neves külföldi előadók Budapestre látogatásával, illetve magyar tehetségek  rangos produkciókba állításával felpezsdítsék a budapesti zenei életet: előbbi a  Mahler Ünnep (2005–2012), utóbbi 2006-ban a Budapesti Wagner-napok  elindításával világviszonylatban is rangos budapesti zenei fesztivált hozott  létre.
  A zenei  együttesekről szólva nem feledkezhetünk meg a méltán világhírű magyar  kóruskultúráról sem. A Kodály és tanítványai útmutatásain nevelkedett karnagyok  munkája során szinte mozgalommá fejlődött énekkari kultúra a 2. világháború  utáni évtizedekben élte virágkorát. Miként akkoriban, úgy ma is számos kitűnő amatőr  és félhivatásos, valamint néhány hivatásos énekkar és kamarakórus működik  Magyarországon.
  Szintén  említésre érdemesek a fúvószenekarok. A 20. század folyamán a – nem mellesleg a  színházakban szimfonikus együttesként is fellépő – „k. u. k.”  katonazenekarokból és egykori bányászzenekarokból kortárs zenét játszó és  ihlető koncert-fúvószenekarokká alakult együttesek a zene közvetítésének fontos  feladatát vállalják magukra. Különösen az amatőr fúvószenekarok – igényes  eredeti művek és színvonalas hangszerelések repertoárra vételével – olyan  réteghez is eljuttathatják a klasszikus műzenét, akik különben nehezen  kerülnének kapcsolatba a magas művészettel.
A magyarországi régizenejáték  szinte egyidős a 20. századdal. Bár az Operaház már az alapítás évében műsorra  tűzte Gluck A rászedett kádi című  vígoperáját, illetve 1904-ben bemutatta az Orfeuszt,  majd 1913-ban a Május királynője című  pásztorjátékot, a preklasszikus korszak művei mégis nehezen tudtak teret nyerni  maguknak a repertoárban. A Május  királynője bemutatóját – akárcsak több sikeres operaházi Mozart-felújítást  – Hevesi Sándor széles spektrumú rendezői működésének köszönhette a közönség, de  az ő nevéhez fűződik Haydn A patikus című  vígoperájának 1918. decemberi, Medgyaszay-színházbeli bemutatója is. Az  Operaház színpadán a két világháború között hangzott el először Händel Xerxese és Rodelindája, Monteverdi Orfeója,az Iphigenia  Aulisban (Gluck) és a Dido és Aeneas  (Purcell), valamint emlékezetessé vált a glucki Orfeusz 1929-es felújítása Basilides Máriával, Sándor Erzsivel és  Halász Gittával. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy ezek az operák rendre későbbi  átdolgozások formájában jutottak el az Operaház színpadára. 
  A Nemzeti  Zenede már említett historikus hangversenyeinek sorát 1922. március 4-én egy  Frescobaldi-passacaglia, valamint Janequin, Couperin, Krieger, Monteverdi,  Rameau, Lassus, Palestrina, Lully és más preklasszikus szerzők műveinek  előadásával nyitották meg. Ezeken a koncerteken megszólaltak többek között  Rameau-operák, a Fitzwilliam Virginal  Book, Purcell Dido és Aeneasának,  illetve a Lőcsei virginálkönyv részletei, de hasonlóan historikusnak minősült  Ruzitska József Béla futása című  operájának felhangzása is. Az 1922-től 1927-ig évente megrendezett  hangversenyeket Haraszti Emil szervezte, a programban résztvevő tanárok  túlnyomórészt egyetemes vagy magyar zenetörténetet oktattak (Hammerschlag  János, Molnár Imre, Lajtha László stb.).
  A Zenede  régizenei koncertjeivel egy időben működött Lichtenberg Emil, aki a Budapesti Ének-  és Zenekaregyesület alapítójaként élen járt a klasszikus és preklasszikus  oratóriumok előadásában, ismeretterjesztő zenei könyveivel a budapesti közönség  neveléséért is sokat tett. A régizene a 20. század első két harmadában  ugyanakkor megmaradt a kutató-érdeklődő előadók repertoárján, ezt bizonyítja  például a Tankréd és Klorinda 1955-ben  készült hangfelvétele, melyen a continuo szólamát Szabolcsi Bence szólaltatta  meg (a közreműködő énekesek Sándor Judit, Nagypál László és Rösler Endre  voltak). A régizenét játszó magyar hangszeres előadók a második világháborút  követően viszonylag későn – ha egyáltalán – követték a nemzetközi áramlatokat,  inkább „régimódi” interpretátoroknak minősültek.
  Napjainkban  ugyanakkor a barokk kor előtti zene egyre növekvő népszerűségét tapasztalhatjuk  a sorra megjelenő, eredeti, vagy legalábbis kópiahangszereket használó  együttesek által, akik a klasszikus és preklasszikus korszak műveinek  historikus előadását (Historically  Informed Performance) tűzik ki célul korabeli elméleti források  megértésével és alkalmazásával. Az 1981-ben, Németh Pál vezetésével megalakult szombathelyi  Capella Savaria volt az első ilyen magyar együttes (jelenleg Kalló Zsolt a  művészeti vezető), melynek újító törekvései feltűnést keltettek a zenei  életben. Vashegyi György 1990-ben alapította a Purcell Kórust, majd 1991-ben az  Orfeo Zenekart, amelyeknek élén a hazai régizenei koncertek egyik legfontosabb  szereplőjévé vált. A régizenejáték továbbra is szorosan összekapcsolódik a  kutatással, így egyrészt az előadóművészek maguk végeznek repertoár- és  interpretációtörténeti kutatást – erre ösztönzőleg hatott a Hungaroton  lemezkiadói stratégiája, melynek köszönhetően számos mű első kiadása magyar  művészek előadásában került a lemezpiacra –, másfelől pedig a kutatók gyakran  előadóművészként is közreműködnek (például Komlós Katalin fortepiano-művész és  zenetörténész). A Zeneakadémia csembaló- és régizene tanszékéről kikerülő  hallgatók napjainkban is különböző formációkat alkotva próbálják megtalálni  helyüket a magyar zenei életben, bár elmondható, hogy az igazi érvényesüléshez  talán még nem Magyarország a legalkalmasabb helyszín. Számos fiatal magyar  régizenei előadóművész külföldi akadémiákon és mesterkurzusokon folytatja  tanulmányait, próbál elhelyezkedni.
  A régizenei előadásmód  mozgalmába másként illeszkedik a gregorián zene és hozzá közel álló polifon  művek előadására szakosodott Schola Hungarica, amely a zenetudomány és az  előadóművészet valódi ötvözését valósította meg. Az énekegyüttest a  gregoriánkutatás nemzetközileg elismert alakjai, Dobszay László és Szendrei  Janka, a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének tudományos  kutatói hozták létre 1969-ben, Rajeczky Benjamin támogatásával.
Budapest a 19. század végén még  Európa egyik zenei központjának számított, így több nemzetközileg ismert mű  ősbemutatójának – például Brahms B-dúr zongoraverseny (1881), c-moll zongoratrió  (1886) és d-moll hegedű–zongora-szonáta (1888), illetve Mahler 1.  szimfóniájának öttételes változata (1889) – adott otthont. A mindenkori kortárs  operák a századfordulón még viszonylag hamar eljutottak Budapestre, Mascagni,  Leoncavallo, Puccini, Richard Strauss operáinak budapesti bemutatóira olykor csak  néhány hónapot kellett várni. Goldmark Károly egyetlen budapesti operai  ősbemutatójával, a Götz von Berlichingennel  (1902. december 16.) azonban – a többi későbbi Goldmark-operához hasonlóan –  nem érte el a Magyar Királyi Operaház a Die  Königin von Saba évtizedeken át tartó sikersorozatát. A kékszakállú herceg vára 1918-as ősbemutatója és későbbi felújításai azonban igen magasra tették a  mércét, amelyet szinte egy magyar opera se tudott megütni a század további  éveiben. A második világháború utáni évek legnépszerűbb magyar operája  kétségkívül Szokolay Sándor Vérnásza  volt, mellette Petrovics Emil operái (Lysistrate, C’est la guerre) kaphattak nagyobb  teret a magyar operaéletben.
  A 20. század  folyamán szinte véglegesen kettévált a zeneszerző és az előadó személye. A  század első felében – Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Kadosa Pál, Veress Sándor és  mások jóvoltából – még utolsó óráit élte a régi ideál, a saját műveit előadó  vagy vezénylő zeneszerző. A század második felében jóval kevesebb hangszeres előadóművész-komponistával  találkozunk, példaként említhetők Kurtág György, az Új Zenei Stúdió zeneszerzői,  vagy a saját műveit vezénylő Eötvös Péter. A jelenség természetesen összefügg  azzal, ahogy a zeneszerzők alkotói nyelve változott, a hangszerjátékból,  improvizációból kiinduló komponálás helyét egyre inkább az elvont zeneszerzői  struktúrákban való gondolkodás vett át.
  Azok az  előadók, akik szívesen játszanak új zenét, nemcsak a magyar zenei élet, de – új  művek inspirálóiként – a magyar zenetörténet formálóivá is válnak. A 20.  századi kezdetet a Waldbauer–Kerpely Vonósnégyes Bartókkal közös munkája  jelentheti, később Hubay növendékei közül Végh Sándor, Szigeti József és  Székely Zoltán művészete is számos új mű megszületését ösztönözte. Előadóművészhez  köthetően, Rácz Aladárral kezdődött a cimbalom 20. századi kortárs zenei  alkalmazása is (Stravinsky: Ragtime, Keringő és Polka, Renard), mely később  – Fábián Márta, Szakály Ágnes, Vékony Ildikó és további cimbalomművészek  munkássága által – a magyar zeneszerzés nemzeti jellegzetességévé vált.
  A 20. század  második felében – Lehel György már említett elhivatott zenekari munkájával –  vezető szerep jutott az új zene propagálásában a Magyar Rádiónak. A kortárs  zene terjesztését is vállalva lett új művek első előadója a zongorista Körmendi  Klára, Fellegi Ádám és Szűcs Lóránt, az énekművész Sziklay Erika, Csengery  Adrienne és Károlyi Katalin, a klarinétos Klenyán Csaba, a fagottos Lakatos  György – és közös együttesük, a Trio Lignum –, a fuvolista Matuz István, Matuz  Gergely és Gyöngyössy Zoltán, a kürtművészek közül Tarjáni Ferenc, Friedrich  Ádám és Magyari Imre, az orgonista Szathmáry Zsigmond, a már említett művészek  közül pedig Kovács Dénes, Perényi Eszter, Perényi Miklós, Kocsis Zoltán és  Keller András, a zenei együttesek között a Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Schola  Hungarica, vagy napjainkban az Accord Quartet – hogy csak néhányat említsünk.
  Kifejezetten  kortárs zenére szakosodott együttesek is megjelentek a magyar zenei életben,  amelyek egyrészt gyümölcsöző kapcsolatot építettek ki a zeneszerzőkkel,  másrészt tagjaik között is több zeneszerző helyet foglal, például a Budapesti  Kamaraegyüttes (1968), az Új Zenei Stúdió (1970), a 180-as csoport (1979), az  Intermoduláció kamaraegyüttes (1985), a Componensemble (1989) az „újraálmodott”  UMZE kamaraegyüttes (1997), vagy a THReNSeMBle (2008). Szintén fontos  színfoltja a magyarországi kortárs zenei előadóművészetnek az Amadinda  ütőegyüttes (1984), melynek repertoárján a kortárs – időnként saját maguk által  – komponált művek mellett Európán kívüli országok tradicionális zenéje  található.
A 19. századi „tipikus magyar  művészsors” mintája – Batta András megfogalmazása szerint – Reményi Ede, aki  hazai pályakezdés után külföldön működött, s csak évek múltán, világhírű,  ünnepelt vendégként tért haza Magyarországra. A magyarországi zenei élet így  három forrásból táplálkozott: az itthon maradt, a hazatért és az ide települt  muzsikusok éppúgy jelen voltak a 19. században, mint a 20. század első két  harmadában.
  Napjainkban a  neves külföldi előadóművészek nemigen választják otthonuknak Magyarországot.  Ezért is rendkívül hasznos azoknak az előadóknak a jelenléte, akik rendszeresen  visszatérnek Budapestre, így „nevelte” a magyar közönséget 1958-tól 1994-ig  Szvjatoszlav Richter, vagy napjainkban Grigorij Szokolov. Mindkettejük  hangversenyei jelentős eseményei a magyar zenei életnek, számos fiatal – nem  csak zongorista – művész az ő interpretációikon nevelkedik. A 20. század végén  és a 21. század elején azonban a technika előrehaladottságának köszönhetően már  nem csak a művész utazik, hanem a hangfelvétele is. Kiemelkedő, de  Magyarországra ritkábban látogató előadóművészek hanglemezeit hallgatva  „tanulnak” interpretációt a magyar muzsikusok Nikolaus Harnoncourttól, John  Eliot Gardinertől, Pierre Bouleztől, Emmanuel Pahud-től, Maxim Vengerovtól vagy  Jevgenyij Kiszintől.
  S míg  napjainkban a külföldről ide települő zenészek jóval kisebb arányban vannak  jelen a magyar zenei életben, a 20. század utolsó évtizede óta egyre inkább  jellemző, hogy magyar előadóművészek külföldre települnek. A 20. század második  felében politikai okok kényszerítettek számos magyar zenészt a külföldi  letelepedésre, némelyeknek lehetősége sem nyílt a hazatérésre, miközben mások  el sem hagyhatták Magyarországot. 1989 óta egyre több fiatal jó lehetőségnek  tekinti, hogy külföldön tanuljon, vagy talán szükségét érzi annak, hogy  külföldön próbáljon szerencsét. Így – annak ellenére, hogy napjainkban a média  jóvoltából már akár otthon ülve nézhetjük a New York-i Metropolitan operaház aktuális  szezonjának premierjeit – egyre kevésbé tudjuk figyelemmel kísérni, hol vannak,  mit csinálnak korunk fiatal magyar előadóművészei. A technika fejlődésének  következtében az információáradat sebessége és ennek megfelelően a közönség  elvárása is egyre növekszik, így alapvető probléma, hogy a közönség már nemcsak  a zeneéletben való folyamatos jelenlétet, állandó jó teljesítményt vár el az  előadóművésztől, hanem az előadóművészek rá is vannak kényszerítve arra, hogy  már fiatalon nagy volumenű produkciókkal álljanak színpadra, sikerrel  szerepeljenek rangos nemzetközi versenyeken, hiszen ezek jelentik az  ugródeszkát a karrierhez.
  A fiatal  előadóművész generációk pályájának elindítása, azaz a menedzselés mindig is  feladat volt. A 20. század társadalmi átrendeződései folytán az egyéni  mecenatúra már csak nyomaiban található meg. Szerepét a század második felében  a filharmónia vette át, mely napjainkban a pályakezdő előadókat ösztöndíjakkal  támogatja (Fischer Annie Ösztöndíj a komolyzenei előadóművészek számára, Kodály  Zoltán Ösztöndíj a fiatal zenei alkotóművészek számára, valamint Lakatos Ablakos  Dezső Ösztöndíj jazzelőadók számára). A század végén különböző díjakkal (Junior  Prima Díj), ösztöndíjakkal (KLASSZ tehetségek), esetleg menedzserirodák (például  a Biro Music Management) által szerezhetnek ismertséget a fiatal művészek,  illetve nagyobb nemzetközi versenyek a győztesek néhány éves menedzselésével biztatják  a jelentkezőket a megmérettetésen való részvételre.
  A 20. század  utolsó évtizedeiben kezdődött el igazán Magyarországon az előadóművészek  specializálódása. Tehetségüktől meghatározva, valamint némileg külföldi előadóművészek  hatására, de a piac által diktált feltételeket sem figyelmen kívül hagyva  választanak az előadók egy-egy stíluskorszakot maguknak, s ennek minél  alaposabb megismerésére törekedve állnak a kiválasztott zeneszerzők  szolgálatába, illetve próbálnak érvényesülni a zenei életben. A jelenség  természetesen nem csak Magyarországra jellemző, hiszen a század végére – a  hangfelvétel- és a rendkívül felgyorsult hangverseny-piaci mozgások  következtében – szinte bármikor meghallgathatóakká váltak a klasszikus remekművek,  kialakultak ezek előadói hagyományai, így ezzel a repertoárral jóval nehezebb a  fiatal muzsikusnak érvényesülni. Bár még beszélhetünk univerzális  muzsikusokról, de inkább jellemző, hogy egy előadó eldönti, életét a ma írott  műveknek szenteli, vagy inkább a „tegnap” műveit játssza szívesen, esetleg a  „még régebbit” veszi elő.
  Ennek  megfelelően alakulnak a hangversenyműsorok is. A század második felében a klasszikus-  és kortárs zenei alkalmak voltak túlsúlyban, azonban utóbbiak száma mára  jelentősen csökkent. A kortárs- és a régizene népszerűségét fesztiválokkal  kívánják biztosítani a hangversenyszervezők (Mini Fesztivál, Földvári Napok,  illetve a Savaria Régi Zene Műhely, valamint a Filharmónia által szervezett  Korunk Zenéje, illetve Soproni, majd Fertődi Régi Zenei Napok).
  S bár a hazai  koncertélet legnagyobb eseményeinek általában a világhírű külföldi  sztár-előadók koncertjei minősülnek, fejlődésnek mondható, hogy a 21. század  elején kiváló új hangversenytermekkel gyarapodik a magyar zeneélet: a  Zeneakadémia patinás nagyterme mellé felsorakozott a Művészetek Palotája (2005)  Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterme és a pécsi Kodály Központ (2010). A felújított  Zeneakadémiát 2013 októberében adják át, az Erkel Színház újranyitásával pedig lehetőség  nyílhat majd az Operaház modernizálására is. Az ezredforduló magyar zenei  előadóművészetét már e termekben fellépő muzsikusok képviselik.
Lexikonok
  Bartha  Dénes dr. (főszerk.): Zenei Lexikon.  Átdolgozott új kiadás. 3 kötet. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat, 1965.
  Enyedi  Sándor: Rivalda nélkül. A határon túli  magyar színjátszás lexikona. Budapest: Teleki László Alapítvány, 1999.
  Schöpflin  Aladár (szerk.): Magyar szinmüvészeti  lexikon. A magyar színjátszás története. 4 kötet. [Budapest:] Országos  Színészegyesület és Nyugdíjintézete, [1929.]
  Szabolcsi  Bence – Tóth Aladár (szerk.): Zenei  Lexikon. A zenetörténet és zenetudomány enciklopédiája. Második, pótlással  bővített kiadás. 2 kötet. Budapest: Győző Andor kiadása, 1935.
  Székely  György (főszerk.): Magyar  színházművészeti lexikon. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1994.
  Várnai  Péter: Operalexikon. Budapest:  Zeneműkiadó, 1975.
A magyar zenei előadóművészet 20. századi történetéről
Batizi  László (szerk.): A magyar muzsika hőskora  és jelene. Budapest: Pintér Jenőné, 1944.
  Batta  András: „A világhírű magyar zenei előadó-művészet”. In: Kárpáti János (szerk.): Képes magyar zenetörténet. 2.,  átdolgozott és bővített kiadás. Budapest: Rózsavölgyi, 2011. 272–293.
  Diósy  Béla (szerk.): Ungarischer Künstler  Almanach. Budapest: Magyar Királyi Egyetemi Nyomda, 1929.
  Molnár  Imre Dr. (szerk.): A magyar muzsika  könyve. Budapest: Merkantil-Nyomda (Havas Ödön), 1936.
  Papp  Viktor (szerk.): Magyar zenei almanach  1944. [Budapest]: Fráter György Sajtószövetkezet, 1944.
Zenés színjátszás
Bezerédy  Győző – Simon István – Szirtes Gábor (szerk.): Száz pécsi évad. Pécs: Baranya Megyei Könyvtár, 1995.
  Gajdó  Tamás (szerk.): Magyar színháztörténet.  1873–1920. Budapest: Magyar Könyvklub – Országos Színháztörténeti Múzeum és  Intézet, 2001.
  Haraszti  Emil: Wagner Richard és Magyarország. Budapest:  MTA, 1916.
  Horák  Magda (szerk.): „Ősi hittel, becsülettel  a hazáért!” OMIKE. Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület.  1909–1944. [Budapest]: Háttér, 1998.
  Molnár  Klára: A Népopera – Városi Színház.  1911–1951. Budapest: Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 1998.
  Neumayer  Katalin: A zenés színjátszás története a  Budai Népszínházban és a Népszínházban. Kézirat, é. n. Lelőhely: MTA BTK  Zenetudományi Intézet.
  Nikolényi  István [et al.]: A Szegedi Szabadtéri  Játékok kézikönyve. 1931–2006. Szeged: Bába, 2006.
  Papp  János: Fél évszázad debreceni  opera-előadásai. 1952–2002. Debrecen: Csokonai Színház, 2002.
  Staud  Géza (szerk.): A budapesti Operaház 100  éve. Budapest: Zeneműkiadó, 1984.
  Tallián  Tibor: Operaország. Kísérletek a magyar  operajátszásról 1995–2004. Pécs: Jelenkor, 2006.
  ––––––––––:  „Népoperai kezdeményezések a századelő Budapestjén”, Muzsika XLIV/10 (1997. október), 13–16.
  ––––––––––:  „A kolozsvár-szegedi opera. 1. Kolozsvár 1941–1944”, Muzsika XLI/9 (1998. szeptember), 26–29.; „A kolozsvár-szegedi  opera. 2. Szeged 1945–1949”, Muzsika XLI/10  (1998. október), 26–29.
  ––––––––––:  „Főváros és vidék a magyar operaművelésben. 1. az Operaház alapításától az 1.  világháború végéig”, Muzsika XLIII/1  (1997. január), 6–10. „Főváros és vidék a magyar operaművelésben. 2. Trianontól  az államosításig”, Muzsika XLIII/2  (1997. február), 5–9.
  Várnai  Péter: Verdi Magyarországon. Budapest:  Zeneműkiadó, 1975.
Magyar zenei együttesekről
Albert  Mária (szerk.): Bartók Vonósnégyes. Budapest:  Klasszikus és Jazz, 2008.
  Bónis  Ferenc: A Budapesti Filharmóniai Társaság  százötven esztendeje. 1853–2003. Budapest: Budapesti Filharmóniai Társaság,  c2005.
  Gábor  István: A BHZ-tól az ÁHZ-ig. Budapest:  Zeneműkiadó, 1984.
  Jeney  Zoltán – Szitha Tünde: „Az Új Zenei Stúdió hangverseny-repertoárja 1970–1990  között”. Magyar Zene L/3 (2012.  augusztus), 303–347.
  Retkes  Attila: Liszt Ferenc Kamarazenekar. Budapest:  Klasszikus és Jazz, c2008.
  Szőke  Cecília: Philharmonia Hungarica  1957–2001. a magyar emigráns zenekar, a Philharmonia Hungarica története  interjúk és dokumentumok tükrében. Budapest: Klasszikus és Jazz, 2006.
Egyes előadóművészekről
  Batta  András [et al.]: Fischer Annie.  Budapest: Klasszikus és Jazz, 2002.
  Boros  Attila: Klemperer Magyarországon. Budapest:  Zeneműkiadó, 1973.
  Bónis  Ferenc: Tizenhárom találkozás Ferencsik  Jánossal. Budapest: Zeneműkiadó, c1984.
  Carelli  Gábor: Utam a Metropolitanbe. Budapest:  Zeneműkiadó, 1979.
  Doráti  Antal: Egy élet muzsikája. [Notes of  seven decades] Ford.: Gergely Pál. Budapest: Zeneműkiadó, 1981.
  Fáy  Miklós: Kocsis Zoltán. Budapest:  Korona, 2004.
  Földes  Andor: Emlékeim. Budapest: Óbudai  Múzeum, 2005.
  Hart,  Philip: Fritz Reiner: A Biography. Evanston:  Northwestern University Press, c1994.
  Hubay  Cebrián Andor: Apám, Hubay Jenő. Egy nagy  művész élete történelmi háttérrel. Közr.: Reményi-Gyenes István. [s.l.]:  Ariadne, 1992.
  Kocsis  Zoltán: Zene, zene, zene. Kocsis Zoltán  zongoraművész, karmesterrel beszélget Simon Erika. Budapest: Kairosz, 2011.
  Komor  Ágnes: Apám, Komor Vilmos. Debrecen:  a szerző kiadása, 1986.
  Kovács  Dénes: A mesterhegedűs. Kovács Dénes  emlékezik. Budapest: Osiris, 2007.
  Kroó  György: Rácz Aladár. Budapest:  Zeneműkiadó, 1979.
  Lőwenberg  Dániel: Végh Sándor. Budapest:  Rózsavölgyi és Társa, 2012.
  Rakos  Miklós: A magyar hegedűjáték az európai  zenekultúrában. Fejezetek a magyar hegedűjáték történetéből. Budapest:  Hungarovox, 2002.
  Roman,  Zoltan: Mahler és Magyarország. Ford.:  Kemenes Inez és Havas Lujza. [s.l.]: Geopen, 2010.
  Schiff  András: A zenéről, zeneszerzőkről,  önmagáról. Budapest: Vince, 2003.
  Simándy  József: Bánk bán elmondja… 3.,  bővített kiadás. [s.l.]: Adu Print, 2001. (1. kiadás: Budapest: Zeneműkiadó,  1983)
  Solti  György: Solti über Solti. München:  Kindler, c1997.
  Solti  György: Emlékeim. Budapest: Seneca,  1998.
  Szabó  Ferenc János: Karel Burian és  Magyarország. DLA disszertáció, Budapest, Liszt Ferenc Zeneművészeti  Egyetem, 2012.
  Szegvári  Katalin: Melis György. Budapest:  Pallas, 1998.
  Szigeti  József: Beszélő húrok. Budapest:  Zeneműkiadó, 1965.
  Szirányi  Gábor: Szendy Árpád avagy a magyar  zongoraiskola. Budapest: Neuma, [2011]. (= Zenészeti füzetek 9)
  Tátrai  Vilmos: Hegedűszó alkonyatban. Budapest:  Klasszikus és Jazz, 2001.
  Tóth  Ferencné: Fricsay Ferenc emlékezete. Szeged:  Somogyi Könyvtár, 1989.
  Viola  György: Operafejedelmek. Budapest:  Népszava, 1986.
Nagy magyar előadóművészek sorozat (könyv fólialemez-melléklettel)
Balassa  Imre: Sándor Erzsi. Budapest:  Zeneműkiadó, 1968. (= Nagy magyar előadóművészek 4.)
  Demény  János: Bartók Béla a zongoraművész. Budapest:  Zeneműkiadó, 1/1968. 2/1973. (= Nagy magyar előadóművészek 5.)
  Fábián  Imre: Ernster Dezső. Budapest:  Zeneműkiadó, 1969. (= Nagy magyar előadóművészek 9.)
  Homolya  István: Zathureczky Ede. Budapest:  Zeneműkiadó, 1972. (= Nagy magyar előadóművészek 12.)
  Kun  Imre – Szegedi Ernő: Faragó György. Budapest: Zeneműkiadó, 1970. (= Nagy magyar előadóművészek 11.)
  Molnár  Antal: A Léner-vonósnégyes. Budapest:  Zeneműkiadó, 1968. (= Nagy magyar előadóművészek 6.)
  Molnár  Antal: Basilides Mária. Budapest:  Zeneműkiadó, 1967. (= Nagy magyar előadóművészek 1.)
  Németh  Amadé: Palló Imre. Budapest:  Zeneműkiadó, 1970. (= Nagy magyar előadóművészek 10.)
  Somogyi  Vilmos – Molnár Imre: Báthy Anna. Budapest: Zeneműkiadó, 1969. (= Nagy magyar előadóművészek 8.)
  Somogyi  Vilmos – Molnár Imre: Pataky Kálmán. Budapest: Zeneműkiadó, 1968. (= Nagy magyar előadóművészek 3.)
  Várnai  Péter: Rösler Endre. Budapest:  Zeneműkiadó, 1969. (= Nagy magyar előadóművészek 7.)
  Várnai  Péter: Székely Mihály. Budapest:  Zeneműkiadó, 1/1967. 2/1968. (= Nagy magyar előadóművészek 2.)
A magyarországi zeneoktatás történetéről
Berlász  Melinda (szerk.): Weiner Leó és  tanítványai. Emlékeink Weiner Leóról. Budapest: Rózsavölgyi, 2003.
  Gádor  Ágnes – Szirányi Gábor (szerk.): Nagy  tanárok, híres tanítványok. 125 éves a Zeneakadémia. [Budapest]: Liszt  Ferenc Zeneművészeti Egyetem, [2000].
  Isoz  Kálmán: A rendszeres zeneoktatás  megindulása Budapesten. Különnyomat a Historia című folyóirat Budai lapok  című mellékletéből, 1932/3–4.
  Mátray  Gábor: „A’ pestbudai hangászegyesület ’s budapesti zeneintézetek története.” In:  u.ő. (szerk.): A’ Pestbudai  Hangászegyesületi Zenede Évkönyve 1852-re. XIII. év. Pest:  Trattner-Károlyi, 1853. 3–41.
  Nánay  István: Tanodától – egyetemig. Az  intézményes magyar színház- és filmművészképzés száznegyven éve. Budapest:  Színház- és Filmművészeti Egyetem, 2005.
  Ráth-Végh  Istvánné Zipernovszky Mária (szerk.): Hubay  Jenő hegedűtanítási módszere. A mai magyar hegedűoktatás alapelvei. Budapest:  Vajna és Bokor, 1942.
  Smith,  Catherine A.: „Dohnányi as a teacher”. In: Grymes, James A. (szerk.): Perspectives on Ernst von Dohnányi. Lanham:  Scarecrow Press, 2005. 243–252.
  Sonkoly  István: Hubay Jenő mesteriskolája. Budapest:  [s.n.], 1927.
  Széll  József: Az Országos Színészegyesület  Színészképző Iskolájának negyven éve. 1903–1943. [Budapest]: Az Országos  Színészegyesület Színészképző Iskolája, [1943].
  Szerző  Katalin: „Mihalovich Ödön a Zeneakadémia élén. 1887–1919”. In: Ujfalussy József  (szerk.): A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 100 éve. Dokumentumok,  tanulmányok, emlékezések. Budapest: Zeneműkiadó, 1977. 107–129.
  Tari  Lujza – Sz. Farkas Márta (szerk.): A  Nemzeti Zenede. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti  Tanárképző Intézete, 2005.
  Ujfalussy  József (szerk).: A Liszt Ferenc  Zeneművészeti Főiskola 100 éve. Budapest: Zeneműkiadó, 1977.
Az interpretációanalízisről (Hangfelvétel-történet és komolyzene)
1. Általános szakirodalom:
Butt,  John: Playing with History. The  Historical Approach to Musical Performance. Cambridge: Cambridge University  Press, 2004.
  Day,  Timothy: A Century of Recorded Music.  Listening to Musical History. New Heaven & London: Yale University  Press, 2000.
  Fábián  Somorjay Dorottya: Bach Performance  Practice. A Comprehensive Review of Sound Recordings and Literature. Aldershot:  Ashgate, c2003.
  Leech-Wilkinson,  Daniel: The Changing Sound of Music.  Approaches to Studying Recorded Musical Performance. Online publikáció
  Philip,  Robert: Early Recordings and Musical  Style. Changing Tastes in Instrumental Performance. 1900–1950. Cambridge:  Cambridge University Press, 1992.
  ––––––––––––: Performing music in the Age of Recording. New Heaven & London: Yale University Press, 2004.
2. Magyar vonatkozású szakirodalom:
Breuer,  János: „Die erste Bartók-Schallplatte. Das II. Streichquartett op. 17 in der  Einspielung des Amar-Hindemith-Quartetts.” In: Hindemith-Jahrbuch 1976/V. 123–145.
  Fábián  Somorjay Dorottya: „The recordings of Joachim, Ysaÿe and Sarasate in light of their  reception by nineteenth-century British critics.” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 37/2  (2006.) 129–211.
  Kocsis  Zoltán: „Dohnányi Dohnányit játszik. Hangfelvételek 1929–1956.” In: Sz. Farkas  Márta (szerk.): Dohnányi Évkönyv 2004. Budapest:  MTA Zenetudományi Intézet, 2005. 61–68.
  Lampert,  Vera: „Bartók at the Piano: Lessons from the Composer's Sound Recordings”. In:  Amanda Bayley (szerk.): The Cambridge  Companion to Bartók. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 231–242.
  Somfai  László: „Bartók rubato játékstílusáról”. In: Bónis Ferenc (szerk.): Magyar zenetörténeti tanulmányok. Mosonyi  Mihály és Bartók Béla emlékére. Budapest: Zeneműkiadó, 1973. 225–236.
  ––––––––––––:  „Az »Este a székelyeknél« négyféle Bartók-előadása”. In: U. ő.: Tizennyolc Bartók-tanulmány. Budapest:  Zeneműkiadó, 1981. 117–132.
  ––––––––––––:  „Az »Allegro barbaro« két Bartók-felvétele”. In: U. ő.: Tizennyolc Bartók-tanulmány. Budapest: Zeneműkiadó, 1981. 133–149.
  Szabó, Ferenc János: „(Gibt es eine) Heldentenor-Tradition  in Ungarn(?). Von Carl Burrian bis Béla Környei.” Online publikáció
  Szabó Ferenc János: „Verhallt das süße Lied? – korai  Wagner-hangfelvételekről. (1898–1926)” Muzsika LVI/5 (2013. május). 19–22.
  Zilkens,  Udo: Béla Bartók spielt Bartók. Allegro  barbaro, Volkstänze und Bauernlieder. Für Kinder, Mikrokosmos und anderes. Köln,  Rodenkirchen: P. J. Tonger Musikverlag, 1999.
Magyar előadóművészet-történeti hangzó kiadványsorozatok
1. LP:
    A magyar  operaszínpad csillagai I. Hungaroton LPX 12640-42. 1984.
    A magyar  operaszínpad csillagai II. Hungaroton LPX 12004-06. 1984. 
    A magyar  operaszínpad csillagai III. Hungaroton LPX 12240-42. 1984.
    A magyar  operaszínpad csillagai IV. Hungaroton LPX 12668-70. 1984.
    A magyar  operaszínpad csillagai. 1884-1945. Qualiton LPX 11310-11. 1967.
    Régi magyar  énekesek. Hungaroton LPX 31005. 1986.
    Nagy magyar  előadóművészek – Anday Piroska. Hungaroton LPX 11688. é. n.
    Nagy magyar  előadóművészek – Dohnányi Ernő LPX 12085-86.
    Nagy magyar  előadóművészek – Kadosa Pál LPX 12009.
    Nagy magyar  előadóművészek – Németh Mária. Hungaroton LPX 11687. 1978.
    Nagy magyar  előadóművészek – Osváth Júlia. Hungaroton SLPX 11818. 1978.
    Nagy magyar  előadóművészek – Palló Imre. Hungaroton LPX 11569. é. n.
    Nagy magyar  előadóművészek – Pataky Kálmán. Hungaroton LPX 11689. 1978.
    Nagy magyar  előadóművészek – Radnay György. Hungaroton LPX 12167. 1980.
    Nagy magyar  előadóművészek – Sándor Renée. Hungaroton SLPX 11638.
    Nagy magyar  előadóművészek – Svéd Sándor. Hungaroton LPX 12094. 1979.
    Nagy magyar  előadóművészek – Székely Mihály. Hungaroton SLPX 11444. 1975.
    Nagy magyar  előadóművészek – Török Erzsébet. Hungaroton SLPX 11722. é. n.
    Nagy magyar  előadóművészek – Udvardy Tibor. Hungaroton LPX 11822. 1976.
    Nagy magyar  előadóművészek – Závodszky Zoltán. Hungaroton SLPX 12195. 1980.
    Nagy magyar  előadóművészek – Zathureczky Ede. Hungaroton SLPX 11641.
    Nagy magyar  előadóművészek – Verdi: Rigoletto. Részletek. Hungaroton LPX 12344. 1981.
    Magyar  előadóművészek – Antal István. Hungaroton SLPX 12394
    Magyar  előadóművészek – Basilides Mária. Hungaroton LPX 12683. 1984.
    Magyar  előadóművészek – Ernster Dezső. Hungaroton LPX12393. 1981.
    Magyar  előadóművészek – Faragó András. Hungaroton LPX 12731. é. n.
    Magyar  előadóművészek – Faragó György. Hungaroton LPX 12720
    Magyar  előadóművészek – Ferenczy György. Hungaroton LPX 12395-96
    Magyar  előadóművészek – Hernádi Lajos. Hungaroton LPX12203
    Magyar  előadóművészek – Ilosfalvy Róbert. Hungaroton LPX 12638. é. n.
    Magyar  előadóművészek – László Margit. Hungaroton LPX 12599. 1984.
    Magyar  előadóművészek – Melis György. Hungaroton SLPX 12542. 1983.
    Magyar  előadóművészek – Orosz Júlia. Hungaroton SLPX 12430. é. n.
    Magyar  előadóművészek – Réti József. Hungaroton LPX12598. 1983.
    Magyar  előadóművészek – Simándy József. Hungaroton LPX 12862-63. 1986.
    Magyar  előadóművészek – Svéd Sándor 2. Hungaroton LPX 12597. 1983.
    Magyar  előadóművészek – Székely Mihály 2. Hungaroton LPX 12596. 1983.
    Magyar  előadóművészek – Török Erzsi. Hungaroton LPX 12536. 1983.
    Magyar  előadóművészek – Warga Lívia. Hungaroton LPX 12633. 1984.
    Magyar  előadóművészek – Donizetti: Lammermoori Lucia. Hungaroton LPX  12646-47. 1985.
    Magyar  előadóművészek – Erkel: Bánk bán. Hungaroton LPX 31054-55. 1988. Első  kiadása: Qualiton HLPX 151–3.
    Magyar  előadóművészek – Puccini: Manon Lescaut. Hungaroton LPX 12648-49. 1984.
    Magyar  előadóművészek legszebb Wagner-felvételei. Szerk.: Szomolányi Gy. István.  Hungaroton, LPX 12595. 1983.
    Művészportré –  Koréh Endre. Qualiton LPM 16702. 1986.
    Művészportré –  Neményi Lili. Qualiton LPM 16658. 1984.
    Klemperer  Budapesten 1. [Bach] Hungaroton LPX 12160. 1980.
    Klemperer  Budapesten 2. [Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok. Részletek.] Hungaroton LPX 12340-41. 1981.
    Klemperer Budapesten  3. [Beethoven: Fidelio] Hungaroton LPX 12428-29. 1982.
    Klemperer  Budapesten 4. [Wagner: Lohengrin. Részletek] Hungaroton LPX 12436. 1982.
    Klemperer  Budapesten 5. [Mozart: Don Giovanni. Részletek] Hungaroton LPX 12450. 1983.
    Klemperer  Budapesten 6. [Bach: 2. zenekari szvit, Schubert: Befejezetlen szimfónia]. Hungaroton LPX  12379. 1983.
    Klemperer  Budapesten 7. [Mozart: Szöktetés a szerájból] Hungaroton LPX 12636-37. 1984.
    Klemperer  Budapesten 8. [Bach: 4. zenekari szvit, Mozart: Esz-dúr szimfónia (K.543)]. Hungaroton LPX  12667. 1984.
    Klemperer  Budapesten 9. [Mozart: A varázsfuvola] Hungaroton LPX 12705-06. 1973. (Klemperer centenary  editon [sic])
    Bartók zongorázik.  1920-1945. Hungaroton LPX 12326-33. 1981.
    Bartók hangja és  zongorajátéka. 1912-1944. Magánfelvételek és családi fonográfhengerek. Hungaroton LPX  12334-38. 1981.
2. CD:
Az Operaház  csillagai I. Hungaroton Classic, HCD 32661.
    Az Operaház  csillagai II. Hungaroton Classic, HCD 32662.
    A magyar  operaszínpad csillagai. Szoprán énekesnők 1903-42. Pannon Classic PCL  8023.
    A magyar  operaszínpad csillagai. Tenor énekesek 1903-55. Pannon Classic PCL  8025.
    A magyar  operaszínpad csillagai. Környei Béla. Pannon Classic PCL 8020.
    A magyar  operaszínpad csillagai. Fekete Pál. Pannon Classic PCL 8021.
    A magyar operaszínpad  csillagai. Koréh Endre. Pannon Classic PCL 8019.
    Great Hungarian  Violinists. Pannon  Classic PCL 8022.
    In memoriam Piroska  Tutsek (1905-1979). Discorara DR 112.
    In memoriam Laczó  István. Discorara DR114.
    A Díva – Palánkay  Klára. Discorara DR115. MAO 2008/1.
    Great Hungarian  Musicians. Cziffra György. Hungaroton Classic HCD 32056.
    Great Hungarian  Musicians. Ferenczy György. Hungaroton Classic HCD 32121.
    Great Hungarian  Musicians. Földes Andor. Hungaroton Classic HCD 32055.
    Great Hungarian  Musicians. Ferencsik János. Hungaroton Classic HCD 32122.
    Great Hungarian  Musicians. Rácz Aladár. Hungaroton Classic HCD 32120.
    Great Hungarian  Musicians. Szigeti József, Bartók Béla. Hungaroton Classic HCD 12330.
    Great Hungarian  Voices. Ágay Karola. Hungaroton Classic HCD 31754.
    Great Hungarian  Voices. B. Nagy János. Hungaroton Classic HCD 31698.
    Great Hungarian  Voices. Gulyás Dénes. Hungaroton Classic HCD 32681.
    Great Hungarian  Voices. Házy Erzsébet. Hungaroton Classic HCD 31996.
    Great Hungarian  Voices. Hamari Júlia. Hungaroton Classic HCD 32213.
    Great Hungarian  Voices. Ilosfalvy Róbert. Hungaroton Classic HCD 31762.
    Great Hungarian  Voices. Kincses Veronika. Hungaroton Classic HCD 32703.
    Great Hungarian  Voices. Komlóssy Erzsébet. Hungaroton Classic HCD 32461.
    Great Hungarian  Voices. Kovács Eszter. Hungaroton Classic HCD 32130.
    Great Hungarian  Voices. Kováts Kolos. Hungaroton Classic HCD 31650.
    Great Hungarian  Voices. Melis György. Hungaroton Classic HCD 32151.
    Great Hungarian  Voices. Miller Lajos. Hungaroton Classic HCD 31934. 
    Great Hungarian  Voices. Moldován Stefánia. Hungaroton Classic HCD 31769.
    Great Hungarian  Voices. Molnár András. Hungaroton Classic HCD 31773.
    Great Hungarian  Voices. Sólyom-Nagy Sándor. Hungaroton Classic HCD 31937.
    Great Hungarian  Voices. Svéd Sándor. Hungaroton Classic HCD 31614.
    Great Hungarian  Voices. Székely Mihály. Hungaroton Classic HCD 31615. 1996.
    Great Hungarian  Voices. Bizet: Carmen. Részletek. Hungaroton Classic HCD 32026.
    Great Hungarian  Voices. Gounod: Faust. Részletek. Hungaroton Classic HCD 32411.
    Great Hungarian  Voices. Offenbach: Les contes d’Hoffmann. Részletek. Hungaroton Classic  HCD 12444.
    Great Hungarian  Voices. Puccini: Manon Lescaut. Hungaroton Classic HCD 12648–49.
    Great Hungarian  Voices. Rossini: Il Barbiere di Siviglia. Hungaroton Classic HCD 12625–26.
    Great Hungarian  Voices. Verdi: Rigoletto. Hungaroton Classic HCD 31808–09.
    Magyar klasszikusok  [Vol 1]. Liszt-tanítványok Liszt-műveket játszanak. (2 CD).  Rózsavölgyi és Társa RÉTCD 51–52.
    Magyar klasszikusok  [Vol 2]. Együttesek operákból. (2 CD). Rózsavölgyi és Társa RÉTCD 55–56.
    Magyar klasszikusok  [Vol 3]. Magyar hegedűművészek a 20. század első felében. (2 CD).  Rózsavölgyi és Társa RÉTCD 58–59.
    Magyar klasszikusok  [Vol 4]. Haydn-remekművek. (2 CD). Rózsavölgyi és Társa RÉTCD 61–62.
A hangrögzítés történetéről
Elste,  Martin: „Technische Reproduktion”. In: Hermann Danuser (Hrsg.): Musikalische Interpretation. (Neues  Handbuch der Musikwissenschaft Bd. 11), 404-414.
  Elste,  Martin – Schüller, Dietrich: „Tonträger und Tondokumente.” In: Finscher, Ludwig  (Hg.): Die Musik in Geschichte und  Gegenwart. Zweite, neubearbeitete Ausgabe. Kassel: Bärenreiter, Stuttgart:  Metzler, c1998. Sachteil 9. col. 646–678.
  Gronow,  Pekka – Saunio, Ilpo: An International  History of the Recording Industry. Cassell-London-New York, 1999.
  Grosse,  Günter: Von der Edisonwalze zur Stereoplatte. Eine Geschichte der  Schallplatte. Berlin, Ost: Lied  der Zeit, 1989.
  Hall,  Robert (et al.): The Mapleson Cylinders.  Complete Edition. A 6 LP lemezes kiadás kísérőszövege.
  Hoffmann,  Frank (ed.): Encyclopedia of Recorded  Sound. 2vols. New York-London: Routledge, 2005.
  Overbeck, Peter: „Kapitel 3 Die Tonträger”. In:  Jacobshagen, Arnold – Reininghaus, Frieder (Hg.): Musik und Kulturbetrieb.  Medien, Märkte, Institutionen. Laaber: Laaber-Verlag, c2006. (= Handbuch  der Musik im 20. Jahrhundert Bd. 10). 75–112 
  Riess, Curt: Knaurs  Weltgeschichte der Schallplatte. Zürich: Droemer Knaur, 1966.
A magyar hangfelvétel-történetről
Bajnai  Klára dr. – Simon Géza Gábor – Borsos Tibor: A „Diadal” Hanglemezgyár története és diszkográfiája. Budapest:  Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány, 2010.
  Bajnai  Klára dr. – Simon Géza Gábor: Képes  magyar hanglemez-történet. Hungarian Recording History in Pictures. Budapest:  JOKA, 2012.
 
  Bieliczkyné  Buzás Éva (összeáll.): Rádiófónia. 75  esztendő a magyar zene hullámhosszán (1925–2000). 4 kötet. Budapest: az  összeállító magánkiadása, 2011.
  Creighton,  James: Discopaedia of the Violin  1889-1971. Toronto: University of Toronto Press, 1974.
  Simon Géza Gábor: Magyar jazzlemezek 1912-1984. Hungarian jazz records 1912-1984. Pécs: KISZ Baranya Megyei Bizottsága, 1985.
  Mácsai  János: „Az »egyiptomi hét csapás«. Muzeális hangfelvételekről.” In: Gupcsó  Ágnes (szerk.): Zenetudományi dolgozatok  1995–1996. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 1997. 349–356.
  Künzler,  Rainer: „Hungarian recordings on the Lindström labels from 1925 to 1945.” In:  Pekka Gronow – Christiane Hofer (eds.): The  Lindström Project. Vol. 4. Wien: Gesellschaft für Historische Tonträger,  2012. 61-70.
  Kelly, Alan: The Gramophone  Company Limited. His Master’s Voice. The Central European Catalogue. 1899 to  1929. A Complete Numerical Catalogue of Central European Gramophone Recordings  made from 1899 to 1929 in Prague, Budapest, Bucarest, Sofia, Zagreb and  elsewhere by The Gramophone Company Ltd. CD-ROM, a szerző kiadása, 2000.
  Kiszely-Papp,  Deborah: „Discography of Ernő Dohnányi”. In: Studia musicologica 36/1-2  (1995), 167–180.
  Kiszely-Papp  Deborah: „Dohnányi Ernő művei és előadóművészi munkássága hangfelvételeken”.  In:Sz. Farkas Márta (szerk.): Dohnányi  Évkönyv 2002. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest 2002, 161–190.
  Marton  Gyula dr. – Bajnai Klára dr.: Első Magyar  Hanglemezgyár – Premier Records. Budapest: JOKA, 2008. (= Magyar  gramofonlemez-diszkográfia 1)
  Molnár  Tibor: „Gramofónia” 1. A magyar hanglemezgyártás kezdete és az Első Magyar  Hanglemezgyár. Sztereó III/2 (1996.  április–május): 34–35. 2. A magyar hanglemezgyártás az első világháború után. Sztereó III/3 (1996. augusztus): 42. 3.  Áttérés az elektromos hangfelvételre. Sztereó III/4 (1996. október): 35. 4.Az elektromos felvételű lemezek  Magyarországon. Sztereó III/5 (1996.  november): 27. 5. A Siemens-Polydor Magyarországon a 40-es években. Sztereó IV/2 (1997. április–május): 15.  6. Odeon és Parlophon lemez, Homocord gramofon a tökéletes műélvezet. Sztereó IV/3 (1997. július–augusztus):  37. 7. Hanglemezgyártás a háború utáni Magyarországon. Sztereó IV/5 (1997. október): 32. 8. Az állami hanglemezgyártás  Magyarországon. Sztereó IV/6 (1997.  december): 41. 9. A mikrobarázdás hanglemez megjelenése Magyarországon. Sztereó V/1 (1998. február): 40.
  Oldal  Gábor: A vájtfülű kutya esete. A  hanglemez világtörténete. Budapest: Zeneműkiadó, 1975.
  ––––––––––: Hanglemezbarátok könyve. Budapest:  Zeneműkiadó Vállalat, 1962.
  ––––––––––: „Hangrögzítés és zenei  közízlés”. 1. Parlando 19/12 (1977.  december): 20–22. 2. Parlando 20/1  (1978. január): 19–20. 3. Parlando 20/3 (1978. március): 29–30. 4. Parlando 20/5 (1978. május): 25–27. 5. Parlando 20/9 (1978. szeptember): 23–24. 6. Parlando 20/11 (1978. november): 29–30. 7. Parlando 21/1 (1979. január): 25–26. 8. Parlando 21/3 (1979. március): 27–28. 9. Parlando 22/1 (1980. január): 30–31.
  ––––––––––:  „Kis magyar gramofonológia”. 1. Prológus. Gramofon II/3 (1997. március): 36–37. 2. Fonográf vagy gramofon? Gramofon II/4 (1997. április): 6–7. 3. Wagner hangszerkirály és a  Beszélőgép Társaság. Gramofon II/5  (1997. május): 6–7. 4. Opera, kuplé, magyarnóta. Gramofon II/6 (1997. június): 6–7. 5. Világválság és fellendülés. Gramofon II/7 (1997. július): 6–7. 6.  Rádió, gramofon, hangosfilm – a nagy triumvirátus. Gramofon II/9 (1997. szeptember): 8–9. 7. Ki lesz a piacvezető? Gramofon II/10 (1997. október): 8–9. 8.  Új műfajok, bővülő repertoár. Gramofon II/11 (1997. november): 10–11. 9. Multik és hazaiak. Gramofon II/12 (1997. december): 8–9. 10. A hanglemezipar  államosítása. Gramofon III/1 (1998.  január): 8–9. 11. Az MHV hőskora. Gramofon III/2 (1998. február): 8–9. 12. Mikrobarázdák, zenélő képeslapok. Gramofon III/3 (1998. március): 8–9. 13.  Művészlemezek és tömegtermékek. Gramofon III/4 (1998. április): 8–9. 14. Változó igények, változó piac. Gramofon III/5 (1998. május): 8–9. 15.  Termékek és tömegek. Gramofon III/6  (1998. június): 8–9. 16. Kitekintés agónia után. Gramofon III/7–8 (1998. július): 8–9.
  Pócsiné  Munkácsi Gabriella: Irodalmi hanglemezek  Magyarországon. Diszkográfia. Vol. 1. (1953–1974). Budapest: Országos  Széchényi Könyvtár, Könyvtártudományi és Módszertani Központ, Népművelési  Propaganda Iroda, 1975.
  –––––––––––––––––––––––: Irodalmi hanglemezek Magyarországon.  Diszkográfia. Vol. 2. (1975–1981). Budapest: Országos Széchényi Könyvtár,  Könyvtártudományi és Módszertani Központ, Népművelési Propaganda Iroda, 1985.
  Sebő  Ferenc (szerk.): Patria. Magyar népzenei  felvételek. 1936–1963. Budapest: Hagyományok Háza, 2010.
  –––––––––––  (szerk.): Patria. Magyar néprajzi  felvételek. 1937–1942. Budapest: Hagyományok Háza, 2010.
  Simon  Géza Gábor: Magyar hanglemeztörténet. Budapest: JOKA, 2008.
  –––––––––––––––: Magyar jazzdiszkográfia 1905-2000. Budapest: JOKA, 2005.
  –––––––––––––––: Magyar ragtime kották bibliográfiája,  hangfelvételek diszkográfiája 1896-2009. Budapest: JOKA, 2009.
  Somfai  László – Sebestyén János – Kocsis Zoltán (szerk.): Bartók hangfelvételei. Centenáriumi összkiadás. lemezmelléklet,  Hungaroton LPX 12326–33. Budapest: Hungaroton, 1981.
  Strötbaum,  Hugo: „Goulash, wiener schnitzel and şiş kebap: Premier Record.” In: Pekka  Gronow – Christiane Hofer (eds.): The  Lindström Project. Vol. 4. Wien: Gesellschaft für Historische Tonträger,  2012. 128–147.
  Szabó,  Ferenc János: „At the very beginning: The first Hungarian operatic recordings  on the Gramophon label between 1902 and 1905.” In: Pekka Gronow – Christiane  Hofer (eds.): The Lindström Project. Vol.  4. Wien: Gesellschaft für Historische Tonträger, 2012. 51–60.
  Szabó  Ferenc János: „Templomi énekektől a »Templomi kar«-ig: vallásos énekek magyar  hanglemezen (1900–1920)” Magyar  Egyházzene XX/1 (2012–2013. ádvent-karácsony-hanuka). 43–54.
  Veöreös  Enikő: A magyar hanglemezgyártás  története 1900–1920 között. Kézirat, 1995. Lelőhely: MTA ZTI.
  ––––––––––––: A magyar hanglemezgyártás története.  Második rész. /1920–1945/. Kézirat, 1995. Lelőhely: MTA ZTI.
  Veöreös  Enikő (szerk.): Magyar Hangemlékek.  Komolyzenei diszkográfia 1900-1957-ig. Magyarországi hanglemezkiadványok.  Hungarika normál lemezen. Kézirat. Lelőhely: OSZK. Másolati példány: MTA  ZTI.