Department: | Bartók Archives |
Degree, position: | PhD, Research Fellow |
Email: | This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
Room: | 104 |
Phone: | +36 1 214 6770, Ext. 264 |
CV
Virág Büky graduated in musicology from the Liszt Academy of Music in Budapest in 2002 with the thesis A vokális moresca. Egy népszerű műfaj a 16. század végi Itáliában. [The moresca vocale: A popular genre in late 16th-century Italy]. 2001–2004 and 2018–2020 was a postgraduate at the Budapest Academy, she earned her PhD in 2021 with a thesis on Ditta Pásztory, “I was an Exceptional Pupil of Him” – Ditta Pásztory Bartók, the Pianist and the Fellow Artist.
Since 2000 she has been working at the Bartók Archives of the Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences. Her activities include: digitizing Bartók autographs, collecting data for a Bartók bibliographic database, the computer setting of musical examples for the editorial notes of the sample volumes of the Béla Bartók Complete Critical Edition in preparation.
Publications
I. Studies
“Cunto de li cunti: Egy népszerű 16. századi dal története” [Cunto de li cunti: the History of a Popular Song in the 16th Century]. Magyar Zene, XL/2 (2002), 129–45.
“Bartók avagy a nevelésről: primitivista eszközök Bartók pedagógiai céllal írt műveiben” [Bartók, or On Education: Primitivist tools in Bartók’s pedagogical works for piano]. Magyar Zene, XLIII/2 (2005), 133–39
„Népzenegyűjtés vagy népzenetudomány. Népzenekutatás a 20. század eleji Magyarországon” [From collector to scholar. Folksong Research in the early 20th century Hungary]. In: A népművészet a 19-20. század fordulójának művészetében a gödöllői művésztelepen. [Folk Art as Reflected in the Art at the Turn of the 19th and 20th centuries and in the Art Colony of Gödöllő] Gödöllő, 2006, 128–135.
„Somfai László beszélgetése Pásztory Dittával Bartók halálának 30. évfordulója alkalmából” [An interview by László Somfai with Ditta Pásztory Bartók on the 30th anniversary of Béla Bartók’s death]. In: Zenetudományi dolgozatok. Somfai László 75. születésnapja tiszteletére. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2009 [2010]. 13–31. (edition)
„»Historisches Konzert – »Musik heroischer Zeiten«. Ein Wiener und ein Budapester Konzert am Ende des Ersten Weltkrieges.” In: Olga Szalay (Hrsg): Hundert ungarische Soldatenlieder. Béla Bartóks und Zoltán Kodálys unveröffentlichte Auswahl, 1918. Dokumente und historischer Hintergund. Budapest: Balassi Kiadó – MTA Zenetudományi Intézet, 2010, 612–628.
„Bartók örökében. Pásztory Ditta, a »Bartók-interpretátor«.” [Bartók's Heiress. Ditta Pásztory the Bartók-Interpreter] Magyar Zene L/3 (2012), 282–302.
„Bartók’s Heiress”. Studia Musicologica 53/1-3, Budapest: Akadémiai Kiadó, 2012, 187–197.
„Serly Tibor beszélgetése Bartókné Pásztory Dittával” [Tibor Serly's Conversation with Ditta Pásztory Bartók.] In: Zenetudományi dolgozatok. 1978–2012. 35 éves jubileumi kötet. Budapest: MTA BTK Zenetudományi Intézet, 2014. 299–321.(edition)
„Dittáé – az éjszaka zenéi”. [To Ditta – "The Night's Musics".] Magyar Zene LII/2 (2014), 137–158.
Virág Büky – Maria Grazia Sità: „Bartók e l’Italia. Viaggi, contatti, concerti”. [Bartók and Italy: Travels, contacts, concerts.] In: Fonti Musicali Italiane 18/2013, Roma, SidM – CIDIM – LIM, 2013, 119–175.
„Our Serbian Guests: The Reception of Concerts of the Belgrad Choral Society in Budapest Viewed in the Light of the Budapest Press.” In: Biljana Milanović (Ed): Stevan Stojanović Mokranjac (1856–1914) The Belgrad Choral Society. Belgrade: Institute of Musicology of the Serbian Academy of Sciences and Arts, Serbain Musicological Society, 2014, 85–99.
„Naši srpski gosti: recepcija koncerata Beogradskog Pevačkog Društva u Budimpešti vićena u svetlu napisa Budimpeštanske štampe.” In: Bijana Milanović (Ed): Stevan Stojanović Mokranjač (1864–1914). Inostrane koncertne turneje sa beogradskim pevačkim društvom, Beograd: Muzikološki institut, Srpske akademije nauka i umetnosti, Muzikološko društvo Srbije, 2014, 89–103.
„Bartók Béla és Pásztory Ditta Amerikában.” [Béla Bartók and Ditta Pásztory in Amerika] Liget, January 2015, http://ligetmuhely.com/bartok-bela-es-pasztory-ditta-amerikaban/
„Pásztory Ditta élete = The Life of Ditta Pásztory Bartók”. In Baranyi Anna, Büky Virág, F. Dózsa Katalin, Egy különleges életút tanúi. Bartókné Pásztory Ditta hagyatéka a Zenetörténeti Múzeumban = Witnesses of and Extraordinary Path of Life. The Legacy of Ditta Pásztory-Bartók at the Museum of Music History, Budapest, MTA Bölcsészettudományi Központ Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeuma, 2017., 8–39.
“Bartók zongorái” [Bartók’s Pianos], In A zongorázó Bartók, kiállítás katalógus [Bartók the Pianist, an Exhibition Catalogue], MTA Bölcsészettudományi központ, Zenetudományi Intézet Bartók Archívuma és Zenetörténeti Múzeuma, Budapest, 2017., 8–12.
“Menyegzők és asszonysorsok: A személyes és a személytelen Bartók Falun című népdalfeldolgozás-sorozatában” [Weddings and Women’s Lives. The Personal and the Impersonal in Béla Bartók’s Village Scenes], Magyar Zene LVI/4 (2018), 441–151.
„Wuth über den unterbrochenen Besuch”: Elrajzolt lányalakok Bartók műveiben” [“Wuth über den unterbrochenen Besuch”. Grotesque Portraits of Young Women in Bartók’s Works”], Zenetudományi Dolgozatok 2017-2018 (2019), 281-296.
„The Appearance of the “Ideal” and Other Topoi in Bartók’s Two Sonatas for Violin and Piano nos. 1–2”, Studia Musicologica 62/1–2 (2021), 71–84.
II. Reviews
“Egy zongoraművész Bartók-portréja” [A Pianist’s Bartók portrait]. Review of Barbara Nissman: Bartók and the Piano. A Performer’s View. Muzsika XLVIII/1 (January 2005)
„Pályakép” (Picture of Life). Review of Ferenc Bónis: Élet-képek [A Life in Pictures] Budapest: Balassi Kiadó 2006.” Magyar Zene XLV/1, 2007, 105-109.
„Julie Brown: Bartók and the grotesque: Studies in Modernity, the Body and Contradiction in Music.” Review (written in Hungarian) of Julie Brown: Bartók and the grotesque ... In: Zenetudományi dolgozatok. Somfai László 75. születésnapja tiszteletére. Budapest: MTA Zenetudományi Intézet, 2009 [2010]. 427–432.
III. Liner notes
Béla Bartók, Suite No.1, Two pictures, Dances of Transylvania, Hungarian Peasant Songs, Hungarian National Philharmonic Orchestra cond. by Zoltán Kocsis, Bartók New Series 5. (2009 Hungaroton Records Ltd., HSACD 32505).