A Zenetudományi Intézet vezetése az újabb átszervezéssel kapcsolatban teljes mértékben egyetért az MTA Zenetudományi Bizottság ez ügyben kiadott állásfoglalásával: A magyar zenetudományi kutatás intézményes kezdetei, Bartók Béla és Kodály Zoltán úttörő és nemzetközi jelentőségű népzene-rendszerezői tevékenysége révén, a Magyar Tudományos Akadémiához kötődnek. A Magyar Tudományos Akadémia alapította azt a két műhelyt – a Népzenekutató Csoportot és a Bartók Archívumot –, amelyből később az MTA Zenetudományi Intézete létrejött. A jelenleg a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében őrzött és gondozott, a nemzeti kulturális örökség részét képező nagy zenei gyűjtemények – a Bartók Archívum, a Népzenei és Néptánc Archívum, a 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum és a Zenetörténeti Múzeum – a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonában állnak, és ezeknek a kivételes értékű gyűjteményeknek méltó őrzőhelye a szintén MTA tulajdonú Erdődy-Hatvany palota. A Zenetudományi Intézetnek az Eötvös Loránd Tudományegyetemhez való csatolása minden ésszerű elgondolásnak ellentmond, és semmiféle történeti vagy praktikus érv nem szól mellette. Az MTA Zenetudományi Bizottsága üdvözli az MTA Elnöksége 2025. június 24-i állásfoglalását, amely szerint az MTA a megfelelő működési költségek és bérek biztosítása esetén kész átvenni a HUN-REN-ről leválasztott négy kutatóközpontot, a hazai nemzeti kutatások letéteményeseit: ezen intézmények, köztük a Zenetudományi Intézet finanszírozásának azonnali rendezése és hosszútávú biztosítása, a nyugodt munkakörülmények megteremtése nemcsak a magyar tudományosság, de a nemzet érdeke. A Zenetudományi Intézet gyűjteményeinek működtetését, kutatási eredményeinek a nemzeti kultúrába való szerves beépülését és kiemelkedő nemzetközi elismertségének fenntartását csak a Magyar Tudományos Akadémia biztosíthatja.
|
2022. július 29-31 között, Prágában került megrendezésre az Association Répertoire International d’Iconographie Musicale (RIdIM) Looking Popular: Representations of the Popular in Music Visual Culture című 21. nemzetközi konferenciája. A rendezvény résztvevői európai, amerikai és ázsiai országokból érkező kutatók, doktoranduszok a populáris kultúra valamint népzene koronként-területenként eltérően megjelenő mozzanatait szemléltették a vizuális művészetek segítségével. A rendezvényen a Magyar Zenetörténeti Osztály két munkatársa is részt vett. Grosz Sára Aksza A musical-pictorial game: Tailleferre and Morisot és Tóth Emese "Circus" - Clown figures and historical musical instruments in Gene Kelly's pantomime címmel a különböző zenei műfajok képzőművészeti kapcsolatáról tartottak ikonográfiai előadásokat. Az 1971-ben alapított RIdIM nemzetközi könyvtári, dokumentációs és múzeumi támogatással (IAML, IMS, CIMCIM, ICOM) támogatja az ikonográfiai kutatásokat, amely a Magyar Zenetörténeti Osztályon újrainduló ezirányú vizsgálatokhoz is fontos elemzési szempontokat nyújthat. A szervezet jelenlegi elnöke, Dr. Antonio Baldassarre hangsúlyozta a személyes jelenléttel ismét megtartható összejövetel jelentőségét. A RIdIM-konferencia idei vendéglátója, a prágai Zenetörténeti Múzeum (Národní Muzeum - České Muzeum Hudby) volt, amelynek igazgatója, Dr. Eva Paulová, intézménytörténeti összefoglalóval egybekötött csoportos szakmai vezetéssel mutatta be a múzeum gazdag hangszergyűjteményét.