Hírek, események |
|
A modern kori régizene-játékot meghatározó európai fakultásokon végzett muzsikus barátaimmal, kollégáimmal ebben az évben immár hatodik alkalommal hirdettünk nyári zenei tábort, ezúttal is Esztergomban. A Régizenei Nyári Akadémia tanáraival, akik közül többen ma is külföldön élnek és dolgoznak, a kezdetektől célkitűzéseink közé tartozik, hogy az itthon is oly sokat emlegetett, ennek ellenére vonósok körében szinte egyáltalán nem ismert és hasznosított „Historically Informed Performance Practice” (HIPP) mibenlétét és gyakorlati alkalmazását zenekari és kamarazenei közegben is bemutassuk. Az általam létrehívott kezdeményezés alapkoncepciójának másik fontos eleme, hogy igyekszünk a régizenélés aktuális kihívásaival is szembesíteni hallgatóinkat. Ehhez sikerült olyan, Magyarországon ritkán elérhető oktatókat megnyernem, akik világhírű együttesekben játszanak, részesei a legújabb régizenei kutatásoknak, felhasználják azok eredményeit, s így tapasztalataik megosztásával, gyakorlati tanácsaikkal nagy hasznára voltak a régizene korhű megszólaltatása iránt érdeklődőknek ebben a hazai, kissé beszűkült historikus közegben.
Robert de Bree és Budai Dávid a historikus improvizáció rejtelmeivel ismertette meg hallgatóinkat, s Dávid egyúttal a consorthangszerek világába is elkalauzolta a vállalkozó szellemű vonósokat. A Vox Luminis világhírű énekegyüttes két tagja, Tóth Zsuzsi és Hegyi Barnabás (aki nem mellesleg a Mátyás-templom zenei vezetője is) az énekesekkel a napi hangképzés mellett csodálatos Alessandro Scarlatti kórusműveket is kidolgozott. Edőcs Fanni, Lachegyi Anna, jómagam és Pásztor Nóra barokkfuvola-művész pedig zenekari darabokkal és egyéni hangszeres oktatással töltöttük az igen intenzív hetet. Lachegyi Anna segítségével, aki Hágában csellistaként és gambásként is igen aktív, a mélyvonósok betekintést nyerhettek a különböző hangszerek és hangszerkezelési módok változatos világába, amiről egy a korabeli ábrázolásokat is vizsgáló esti előadáson is szó esett.
A kurzusunk iránti lelkesedést az új és visszatérő hallgatók nagy száma mellett az is jól mutatja, hogy az elmúlt év közös koncertjeinek sikerein felbuzdulva a kurzushallgatók kezdeményezésére egy kis közösség is alakult, amely „Csodaforrás Alternatív Régizenei Egyesület” néven két együttest, a Super Librum énekegyüttest és a 21. század barokk zenekarát is magában foglalja és ebben az évben már a nyári események szervezését, lebonyolítását is vállalta.
Külön öröm számomra, hogy a Régizenei Nyári Akadémia munkájában több zenetudós, köztük a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetében dolgozó két kollégám is aktívan részt vesz. A fenti egyesület tagja ugyanis Németh Zsombor, a Bartók Archívum munkatársa és a Simplicissimus kamaraegyüttes vezetője, valamint Kiss Eszter Veronika zenetudós, barokkhegedűs is, akikkel együtt dolgoztunk a zenekari és kamaraműveken. A zárókoncertek hallgatósága pedig Tóth Emese Gyöngyvér, a Magyar Zenetörténeti Osztály munkatársának csodálatos szopránhangjában is gyönyörködhetett.
A zárókoncertek egyébként tavaly óta a Szendendrei Teátrummal való gyümölcsöző együttműködésnek köszönhetően ebben az évben is egy három napos szentendrei barokk „minifesztivál”, a „Barokk Udvarlás” keretein belül szólalhattak meg.
Kurzusszervezőként visszatekintve azt hiszem szebb és jobb nyári eseményeket nem is kívánhatnék, így bizakodva kezdek hozzá a következő Régizenei Nyári Akadémia szervezéséhez.
Illés Szabolcs
Fotók: Weszelits András