A Nemzetközi Kodály Társaság 26. szimpóziuma
2023. július 31. és augusztus 4. között a Los Angeles-i Colburn School adott otthont az idén ötven éves Nemzetközi Kodály Társaság (International Kodály Society) évfordulós konferenciájának. A rendezvényen a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet két munkatársa, Dalos Anna és Sipos János is részt vett.
A Connecting Humanity Through Music című szimpóziumon, négy párhuzamos ülésszakon közel száz előadó beszélt Kodály Zoltán zenepedagógiai módszeréről és annak korszerű alkalmazási lehetőségeiről a világ minden táján.
Dalos Anna előadása. Fotó: IKS Symposium 2023 Facebook
2023. augusztus 2-án délelőtt meghívott előadóként Dalos Anna, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet tudományos tanácsadója tartott keynote előadást. Zoltán Kodály’s Humanism című referátuma – a nagyrészt az 1920-as és 1930-as években keletkezett Magyar Népzene-sorozat elemzésével – arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen emberi gesztusok, érzések, tragédiák keltették fel a népzenekutató és zeneszerző Kodály érdeklődését és váltottak ki belőle együttérzést a parasztság iránt.
A szimpóziumon Sipos János, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet nyugalmazott tudományos főmunkatársa a László Vikár Forum egyik alapító tagjaként vett részt. Előadásának témája Bartók Béla 1936-os törökországi népzenegyűjtő útja volt, amely során a 8-szótagos parlando, izometrikus török dallamokat lényegében azonosnak találta a megfelelő magyar dallamokkal. Ezek a dallamok beletartoznak a később Dobszay László és Szendrei Janka által kibővített úgynevezett magyar pszalmodizáló dallamstílusba.
László Vikár Forum
Sipos János 1987–1993 közötti törökországi népzenekutató munkája során felfedezte, hogy ennek a kibővített stílusnak szinte minden dallamához állítható török párhuzam. Előadásában a népzenei elemzésben, osztályozásban is hasznos „stílus” fogalmát járta körül. Ezt a magyarhoz igen hasonló török pszalmodizáló dallamstílus 6, 7, 8, 11-szótagos, szabad vagy feszes ritmusban előadott, azonos vagy eltérő szótagszámú sorokból álló, stilárisan mégis egybetartozó dallamaival szemléltette.
Forrás: abtk.hun-ren.hu
Kerekasztalbeszélgetés a népzeneelmélet közép- és felsőfokú szakoktatásáról egy új oktatási segédkönyv megjelenése alkalmából
Kerekasztalbeszélgetés a népzeneelmélet közép- és felsőfokú szakoktatásáról egy új oktatási segédkönyv megjelenése alkalmából HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2023. szeptember 14. csütörtök, 17 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
MODERÁTOR
Árendás Péter népzenész, egyetemi docens (LFZE Népzene Tanszék, Hagyományok Háza)
RÉSZTVEVŐK
Erdélyi-Molnár Klára etnomuzikológus (HUN-REN ZTI)
Lipták Dániel etnomuzikológus, doktorandusz (HUN-REN ZTI, LFZE Népzene Tanszék)
Richter Pál egyetemi tanár (HUN-REN ZTI, LFZE Népzene Tanszék)
Szilágyi Boglárka népzeneelmélet-tanár, doktorandusz (LFZE Népzene Tanszék, Ward Mária Zeneművészeti Szakgimnázium)
Minden érdeklődőt szeretettel várunk, az esemény nyilvános és ingyenes.
Tudományos fórum – Dalos Anna
Dalos Anna: Kodály Zoltán humanizmusa HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet, Bartók terem, 2023. szeptember 14. csütörtök, 10 óra 1014 Budapest, Táncsics Mihály utca 7. |
MedRen 2023 – Élménybeszámoló – Nagy Torma Julianna írása
2023. július 24. és 28. között 51. alkalommal került megrendezésre az „International Medieval and Renaissance Music Conference”, vagyis a MedRen. A konferenciának ezúttal a müncheni Bajor Tudományos Akadémia adott otthont.
Az ötnapos rendezvény során az Akadémia öt különböző termében párhuzamosan több, mint kétszáz előadás hangzott el. A konferencia professzionális szervezésének és barátságos légkörének köszönhetően a kezdő előadók is magabiztosan, nehézségek nélkül vehetettek részt a programokon.
A VI. Régizenei Nyári Akadémiáról
A modern kori régizene-játékot meghatározó európai fakultásokon végzett muzsikus barátaimmal, kollégáimmal ebben az évben immár hatodik alkalommal hirdettünk nyári zenei tábort, ezúttal is Esztergomban. A Régizenei Nyári Akadémia tanáraival, akik közül többen ma is külföldön élnek és dolgoznak, a kezdetektől célkitűzéseink közé tartozik, hogy az itthon is oly sokat emlegetett, ennek ellenére vonósok körében szinte egyáltalán nem ismert és hasznosított „Historically Informed Performance Practice” (HIPP) mibenlétét és gyakorlati alkalmazását zenekari és kamarazenei közegben is bemutassuk. Az általam létrehívott kezdeményezés alapkoncepciójának másik fontos eleme, hogy igyekszünk a régizenélés aktuális kihívásaival is szembesíteni hallgatóinkat. Ehhez sikerült olyan, Magyarországon ritkán elérhető oktatókat megnyernem, akik világhírű együttesekben játszanak, részesei a legújabb régizenei kutatásoknak, felhasználják azok eredményeit, s így tapasztalataik megosztásával, gyakorlati tanácsaikkal nagy hasznára voltak a régizene korhű megszólaltatása iránt érdeklődőknek ebben a hazai, kissé beszűkült historikus közegben.