A Musicologica Hungarica sorozatban megjelent Dalos Anna új kötete
Dalos Anna, Viták a cigányzenéről a Horthy-korszakban (1920–1944) (Budapest: HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet , 2024)
Bartók Béla Cigányzene? Magyar zene? című 1931-es előadása jelentős fordulatot hozott Magyarországon a cigányzene és a magyar népzene megítélésében. E kötet arra tesz kísérletet, hogy megvilágítsa a Bartók-előadás létrejöttének kontextusát, s ezzel együtt azt, milyen ismeretátadási stratégiák és sajtóviták övezték a magyar népzene elfogadottságának általánossá válását. A kötet bemutatja a vitákban részt vevő szereplőket, azokat a társadalmi változásokat és közpolitikai adottságokat, amelyek a közbeszéd alakulását befolyásolták, valamint a városi és a falusi cigányzene kutatásának kezdeti lépéseit. Az a Horthy-korszakbeli diskurzus, amely a cigányzenének a magyar zene történetében betöltött szerepét tisztázta, elválaszthatatlan a magyar népzenetudomány harmincas évekbeli sikertörténetétől: a magyar etnomuzikológia ugyanis – a népművelést az indoktrinációval sikeresen ötvözve, a kutatási eredmények közkinccsé tétele, az oktatás, a sajtó és a zenei ismeretterjesztés révén – kevesebb mint két évtized alatt tudta látványosan megváltoztatni a közgondolkodást a magyar népzenéről és a cigányzenéről.
A kötet megrendelhető a Penna könyvesboltból.
Megjelent Kusz Veronika és James A. Grymes új Dohnányi-kötete
Dohnányi Ernő (1877–1960) életművéről jelent meg könyv az Oxford University Press kiadásában James A. Grymes, a University of North Carolina professzora és Kusz Veronika, a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet tudományos főmunkatársa közreadásában. A nemzetközi kooperációban készült, The Last Romantic in His Own Words című kötet a nagy magyar zeneszerző, zongoraművész és karmester írásaiból, leveleiből, nyilatkozataiból ad válogatást, s a dokumentumokat részletes kísérőtanulmányokkal és gazdag jegyzetapparátussal közli. A könyv minden eddiginél teljesebb képet ad a méltatlan politikai okokból sokáig elfeledett muzsikusról, és összefoglalja az immár közel huszonöt éves, nemzetközi Dohnányi-kutatás eredményeit.
A kiadó honlapján: https://global.oup.com/academic/product/the-last-romantic-in-his-own-words-9780197769218?cc=us&lang=en&#
Grymes - Kusz (eds.), The Last Romantic in His Own Words. Ernst von Dohnányi's Selected Writings and Interviews (New York: Oxford University Press, 2024)
Kiváló minősítést kapott a Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport
Eredményes - Kiváló minősítést kapott a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténeti Osztályán 2019 októberében Czagány Zsuzsa vezetésével megalakult Lendület Digitális Zenei Fragmentológia Kutatócsoport záróbeszámolója az MTA Lendület Zsűrijétől.
A kutatócsoport változatlan összetételben a Töredékek, dallamok, kottaírások. A zenei fragmentológia ökoszisztémája című, az NKFIH támogatását élvező projekt keretében folytatja a magyarországi és határon túli könyvtárakban, levéltárakban, muzeális gyűjteményekben őrzött középkori hangjelzett fragmentumok helyszíni feltárását, a töredékek és hordozóik, dallamaik és kottaírásaik elemzését, az összetartozó töredékek, töredékcsaládok, sőt teljes források rekonstrukcióját.
Konferencia és kiállításmegnyitó a Magyar Zenetörténeti Osztály szervezésében
2024. december 10-én a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet Bartók termében került sor a Budapesti zenei hálózatok című ünnepi konferenciára Szőnyiné Szerző Katalin tiszteletére. A résztvevőket és az ünnepeltet Kim Katalin (a HUN-REN BTK Zenetudományi Intézet igazgatóhelyettese, a Magyar Zenetörténeti Osztály vezetője), Boronkay Antal (Editio Musica Budapest Zeneműkiadó művészeti vezetője) és Laskai Anna (MNMKK Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtár csoportvezetője) köszöntötte. A nap folyamán a résztvevők több szekcióban hallgathattak meg előadásokat, amelyek – Liszt Ferenc és Erkel Ferenc munkássága mellett – a korszak zenei életének különböző aspektusait világították meg.
New volume published in the Bartók Complete Edition: Folk Song Arrangements for voice and piano
Volume 10 of the Béla Bartók Complete Critical Edition series, containing all folk song arrangements for voice and piano, was published in November 2024. By bringing together all these works, the volume provides a unique overview of the genre that played such an important role in Bartók’s workshop, and of its stylistic changes. The exceptionally broad timeframe of the compositions in this volume is also telling: the earliest piece coincides with Bartók’s first folk song experience of decisive importance (Székely Folk Song, 1904), while the latest can be dated to the year of his death (Three Ukrainian Folk Songs, 1945). Another peculiarity of the volume is, however, that it brings to light several works unpublished in Bartók’s lifetime or previously unknown versions, thus providing a new and highly nuanced picture of the genre in Bartók’s works.
The volume, edited by Vera Lampert, with the collaboration of Viola Biró, contains seven compositions in its main part, including such well-known works as Eight Hungarian Folk Songs, Village Scenes based on Slovak folk songs, Twenty Hungarian Folk Songs, and the Bartók pieces of the Hungarian Folk Songs published jointly by Bartók and Kodály in 1906. (This last mentioned set is presented in two versions: the first edition, and the last revised edition.) On the other hand, the works published in the Appendix are largely new: some eight works that remained in manuscript (complete but unedited sets – including a previously unknown set of nine Romanian folk songs –, occasional arrangements, and unfinished or fragmentary works), and some versions of well-known pieces, are partly published here for the first time. While these unpublished works, mostly from the period of Bartók’s folk song collections, reveal the close links between Bartók’s compositional work and his folk music research, the variants give an idea of the diversity of folk song sets, which reflect their special purpose. An important example of the latter is the three different selections from the early joint volume by Bartók and Kodály: the published original version dedicated for amateurs (Hungarian Folk Songs, BB 42, 1906), Bartók’s own concert version from the same period (Four Hungarian Folk Songs, 1906), and, finally, the version recorded on a disc some twenty years later (Five Hungarian Folk Songs, BB 97, 1928).
The volume also contains a wealth of textual material. The score is accompanied by a detailed Introduction – in three languages – on the genesis, performance and reception history of each composition, followed by a chapter on Bartók’s notation and specific questions of performance. The second part of the Appendix contains literal English translations of the song texts. Finally, the volume concludes with Critical Commentaries on the compositional sources of the works, sometimes with detailed discussions of their genesis, and with transcriptions from compositional manuscripts – above all, the complete draft of Twenty Hungarian Folk Songs.
Viola Biró
![]() |
![]() |